Velfærdssamfundet præges i dag af et fremvoksende
kontrolsamfund, hvor de gamle strukturer som familie, skole og
fabrik opløses. Der er sket en langsom forvitring af civil
samfundet, der ikke længere medierer mellem kapital og stat, mellem
demokratiske interesser og stat (Hardt). LO’s mindre betydning
vidner bl.a. om dette. I vort postmoderne samfund er kernefamilien
opløst og afløses i højere grad af venskabets nære relationer (Finn
Skårderud), skolen er blevet ”livslang læring”, og arbejdet har
bevæget sig fra industri til informations-, service- og frivilligt
arbejde. I kontrolsamfundet administrerer kapital- og statsmagt i
langt større grad den enkeltes livssfære, regeringen er optaget af
folks værdier og sundhed, mens næringsliv og medier omdanner folks
intimsfærer til en forbrugssfære. Moderne statsmagt er biopolitisk
fordi politik handler om at forme levende mennesker. Magten knyttes
ikke kun til stat, styring, institutioner og formelle
styringsmekanismer, men også til selve subjektiviteten, til
opdragelse, til etik, krop, affekt og begær og alternativ
værdiskabelse. Dermed er biopolitik kommet i centrum for den
sociale normdannelse og er blevet et anliggende for både ret,
økonomi, demokrati og kunst.
Biopolitikkens aktualitet
Indenfor flere forskellige fagfelter lige fra økonomi, jura og
ledelse til arkitektur og litteratur er biopolitik gået hen og
blevet en central reference og et omdrejningspunkt for en række
stadig mere påtrængende samfundsproblemer der knytter sig til
subjektivitet, inklusion/eksklusion, velfærd, eksklusion,
selvledelse, ghettoisering, karriereforvaltning, performance og
kunstaktivisme. Fælles for disse emneområder er at livet selv er
trådt ind i centrum af de økonomiske, juridiske, sociale og
kunstneriske discipliner og disse discipliners
selvforståelse.
Samfunds- og kulturteoretisk horisont
Det er blevet almindeligt indenfor politisk teori at refererer til
vor nuværende politisk orden som biopolitisk, det gælder så
forskellige forfattere som Habermas, Sloterdijk, Zizek, Agamben,
Hardt, Negri, Lazzarato og Virno. Dog hersker der ingen enighed om
nogen fælles forståelse af denne term. Alle synes at være enig i at
vor nuværende politiske orden som biopolitisk, men af vidt
forskellige grunde. Visse forfattere betoner bioetikkens centrale
placering (Habermas, Sloterdijk), andre igen betoner sammenhængen
mellem politik og den videnskabelige kundskab om liv, herunder
udnyttelse og manipulation og de biomedicinske landvindinger
(bioteknologi, Canguilhem, Rose). For langt de fleste gælder det
dog at begrebet og dets udvikling kan føres tilbage til Foucaults
beskrivelse, ifølge hvilket forholdet mellem politik og liv ikke
længere begrænser sig til statens ret til at tage liv i form af
dødsstraf (Hobbes), men nu udvides til en inddæmning, formning og
kontrol med liv. Denne kontrol handler i stigende grad om at
formelevende mennesker gennem selvforvaltning,
sundhedsprogrammer, livsstilskulturer, marketing, brands,
kropsdyrkelse, smagsdomme og æstetiske domstole for kultur og liv.
Magten kan ikke reduceres til stat, styring, institutioner og
formelle styringsmekanismer, men bliver uløseligt forbundet med
subjektiviteten, med opdragelse og identitetsskabelse. Med
videnskaben og økonomiens stigende dominans bliver selve livet et
politisk anliggende. Først hygiejne og sundhed, og siden bliver
levealder og befolkningsvækst genstand for politisk-juridisk
regulering. I kontrolsamfundet administrerer økonomi- og statsmagt
i langt større grad den enkeltes livssfære, regeringen er optaget
af folks værdier og sundhed, mens næringsliv og medier omdanner
folks intimsfærer til en forbrugssfære. Racismen antager i disse år
nye former – og modstanden mod den – og tydeliggøres i lyset af
begreb om biopolitik og begær. Kort sagt, biopolitik er kommet i
centrum for menneskehåndtering- og menneskesyn, for social
normdannelse og dermed et anliggende for både politik, kultur/kunst
og økonomi. Disse subjektivitetsfabrikker udfordrer som aldrig før
kulturen og samfundets værdiskabende felter. Netop magtens subtile
mekanismer og de flydende grænser mellem kapitalisering og
intimsfære vanskeliggør ny viden om de menneskelige konsekvenser af
vor tids biopolitik og kontrolsamfund. Teorierne efter
Foucault har udviklet sig i en negativ og
affirmativ retning. Om den første betoner livets
magtesløshed indenfor den politik som skal fremme det, fremhæver
den anden hvordan biomagten altid er en effekt af begæret eller
biokraften. Begge sider af dette aspekt af det paradoks der
udmærker Foucaults analyse: i mødet med magten bliver livet både
magtesløst og modstandskraftigt.
Kurset undersøger hvad der sker med for undersøgelse af hvad
der sker med vores subjektivitet, performance, selvledelse,
identitet, selvværd, forandring og frihedsmulighed i relation
til magt og økonomi. Kursets blik er tofoldigt: 1) På den ene side
undersøges subjektivitetens beskaffenhed, nærmere bestemt som et
krav om selvledelse, autenticitet og identitet i en verden hvor
teknologier for subjektivitet presser sig på fra alle sider af
samfundslivet med øget pres på både den enkelte og sociale værdier.
2) På den anden side undersøges subjektiviteten som stedet for
kritikkens mulighed og alternativ værdiskabelse.
|
Foreløbig plan:
Forelæsning 1. Biopolitik (Introduktion)
Carnera, Alexander: Magten over livet og livet som magt.
Studier i den biopolitiske ambivalens. Handelshøjskolens
forlag. Frederiksberg. 2010. (Uddrag)
Foucault, Michel: Viljen til viden. Det lille forlag.
1994. (Uddrag).
Lemke, Thomas: Biopolitik. En introduktion. Hans Reitzels
forlag. 200p. (Uddrag).
Suppl. Foucault, Michel: Biopolitikkens fødsel. Hans Reitzels
forlag. 2009.
Suppl. Temanummer om biopolitik og racisme i Glänta. Tidsskrift.
2011.
Suppl. Tekster om essayskrivning: Se slideserie om essays.
Forelæsning 2. Biopolitik, ledelse og læring.
(Relaterede emner: Selvudvikling, etik, protreptik,
kreativitet).
Lazzarato: ”Fra biomagt til biopolitik” i Øjeblikket. Nr.
47.
Iben Krogsdal: “Ledelse i autenticitetens tidsalder – Fra
undertrykkelse til udtrykkelse” I Slagmark nr. 56. 2009.
Michael Pedersen: ‘A career is nothing without a personal life’: On
the social machine in the call for authentic employees, in Ephemera
14 (2). (netartikel).
Myklebust, Ragnar: ”Marx, Foucault, Spinoza. Om biopolitisk
produksjon og affektverdi hos Michael Hardt og Antonio Negri” i
AGORA nr4, 2004.
Geir Karlsen: Møtets etikk og estetikk. Oslo. 2008. (uddrag) Bruges
også under tema om leg, arbejde og kritisk ethos. (forelæsning 7).
(Lægges op på learn som digital fil).
Filmklip fra Leth & Trier: De fem benspænd.
Richard Sennett: ‘The Power of Ritual’ i Together. The Rituals,
Pleasures and Politics of Cooperation. 2012.
Suppl. Lazzarato: Biopolitics / Bioeconomy: a politics of
multiplicity (netartikel)
Suppl. Alexander Carnera: “Krigerens skygge” I Filosofiske stemmer.
2007.
Suppl. Tobias Dam Hede: “Et sælsomt spil” I Filosofiske stemmer.
2007.
Suppl. Richard Sennett: ‘Eksponeringens kunst’ I Øjets vidnesbyrd.
1996.
Forelæsning 3. Biopolitik og patologier
(Relaterede emner: Selvudvikling, konkurrencementalitet,
protreptik).
Ehrenberg, Alain: Det udmattede selv. Depression og
samfund. Informations Forlag. 2010. (Uddrag).
Dany-Robert Dufour: The Art of Shrinking Heads. Polity
Press 2008. Uddrag.
Ole Jacob Madsen: Nyliberalismens socialpsykologi. Dany-Robert
Dufours kritikk av nyliberalismen.” i AGORA nr. 1. 2011.
20p.
Chul-Han: Træthedssamfundet. (lægges op på learn).
Bjørn Rasmussen: Huden er det elastiske hylster der omgiver
legemet. (uddrag på learn)
Iben Engelhardt Andersen et.al: “Krop, lov og ja!” I Den blå port
nr. 71 (på learn)
Alexander Carnera: Skammen er tankens ven. Le Monde Diplomatique.
(på learn)
Morten Lyngeng: “Revolusjonær kjærlighet” i Zizek-tema.
AGORA. 2012.
Dorothée Legrand: “Ex-Nihilo: Att forma en kropp av ingenting. I
Ord och bild (learn)
Suppl: Preben Kok: Skæld ud på gud. (lægges op på learn).
Suppl. Kirsten Hyldgaard: Det utidige subject.
Forelæsning 4+5. Biopolitik, sexualitet, ethos og
venskab.
(Relaterede emner: Protreptik, selvledelse, kritisk ethos og
skriftens praksis)
Michel Foucault: ’Friendship as a way of life’, i Foucault. Ethics.
Subjectivity and Truth.
Tom Roach: Friendship as a way of life. Foucault, AIDS, and the
Politics of Shared Estrangement. Suny Press.2012.
Christensen et. Al. Magt og modstand. Frydenlund. (uddrag).
Suppl: Foucault, Michel: Seksualitetens historie Bind 2 + 3.
Suppl: Foucault, Michel: Fearless Speech. Semiotext(2) 2001.
Suppl: Mikkel Thykier: SUB ROSA. After Hand. 2013.
Suppl: Alexander Carnera: Litteraturens arv. I anledning af
Mikkel Thykiers SUB ROSA. Le Monde Diplomatique. Juni. 2012.
Forelæsning 6. Biopolitik og Det nøgne liv. Loven og livet.
(Relaterede emner: Ret og etik, ret og magt, retfærdighed og
litteratur).
Agamben: Homo sacer. (Uddrag fra Norsk udgave 2010).
Eva Geulen: Giorgio Agamben – En introduktion. THP. 2012
(Uddrag)
Agamben: ”Dispositivet”, in Dispositivet og andre essays.
Slagmark. 2010.
Gisle Selnes: ”Agamben og essayet” i Det fjerde
kontinentet. Oslo 2010.
Agamben, Giorgio: ”Hinsides menneskerettighederne” i LIVS-FORM.
Perspektiver i Giorgio Agambens filosofi. Klim. 2005.
Isak Winkel Holm: ’Mennesker vs. Zombier. Katastroferetfærdighed i
Francis Lawrences I Am Legend. KRITIK . nr. 204. 2012.
Agamben: Undtagelsestilstand. 40p. Forlaget Philosophia. 2009.
(uddrag)
Suppl. Erik Svendsen: ‘EKSISTENSFORSKNING – Biopolitik, det nøgne
liv og Naja Marie Aidts Bavian. Tidsskriftet SPRING. 2011. (Lægges
op på learn).
Suppl: Peter Høilund: Frygtens ret. Hans reitzels forlag. 2010.
40p.
Suppl. Alex Murray: Agamben. An introduction. Routledge.
2009. (Uddrag).
Forelæsning 7+8. Biopolitik: Liv, leg, arbejde, kritisk
ethos.
(Relaterede emner: Læring, kritik, modstand)
Agamben: Profanations. 15p. Zone books. 2007.
Grøtta, Marit: “Livet på spill. Om liv, lek og déseuvrement I
Agambens filosofi. AGORA. Nr. 4. 2011.
Agamben: ”On Potentiality”, In Potentiality. Stanford university
Press. 1999. 6p.
Agamben: ”Livs-form”, I Livs-form. Giorgio Agambens filosofi. klim.
6p.
Bolt, Mikkel: ”Det postdemokratiske skuespilssamfund, biopolitik og
(hverdags)liv”, i Livs-form. Perspektiver i Giorgio Agambens
filosofi. Klim. 2005.
Geir Karlsen: Møtets etikk og estetikk. Introduktion. (læses igen
her)
Suppl: Byung-Chul Han: Træthedssamfundet. 2012.
Carnera, Alexander: ”Exodus: Loven og det-kommende” i
Retfærd. Nr. 108.
Forelæsning 9. Biopolitik, byrum og arkitektur
(Relaterede mener: Rum, organisering, livsformer)
Sven-Olov Wallenstein: Architecture and Biopolitics.
Princeton Architecture Press. 2009. (Uddrag)
Yann Moulier Boutang: ‘Pollenarkitektur og pollenbyer’ I Lousiana
tema: LIVING. 2011.
Hardt & Negri: Commonwealth. Harvard University Press.
2009. (Uddrag)
Suppl: Sanford Kwinter: Requiem: For the City at the end of the
millennium. 2010.
Sanford Kwinter: Far from Equilibrium. Essays on technology and
design. 2008.
Suppl. Hvass, Jens: Arbejdets rum. (Netversion)
Hardt & Negri: ’Commonality’, i Multitude. 2005.
Filmforevisning: Citees on Speed.
Forelæsning 10. Biopolitik og litteratur
G. Agamben: ‘Lovsform’, I Homo Sacer. Sovereign Power and Barer
Life. 1998.
Kramshøj Flinker: Litteratur I 00’erne. En ny ideologikritik.
(Uddrag). 2013.
Kafka: ‘Foran loven’ I Fortællinger. Gyldendal. 2011.
Elena Loizidou: ‘Before the law, encounters at the borderline’ i
New Critical Legal Thinking. Law and Biopolitics. Routledge. 2012.
Kirsten Søholm: Mag tog modmagt I Kafkas forfatterskab.
Sjakalen.
|