1.Immateriel økonomi, kulturel økonomi. En
introduktion
(Forelæser: Alexander Carnera, 3 timer)
Jens Erik Kristensen: ”Kapitalismens nye ånd og økonomisk
hamskifte” I Dansk sociologi. Nr. 2/19 org. 2008.
Gran og Depaoli: Kunst og kapital (uddrag), Pax 2004
Lury & Lasch: Global Cultural Industry. (Uddrag)
Lars Bang Larsen: Kunst som norm. (Uddrag).Supp. Maurizzio Lazzarato: Immaterial labor. Ed. Virno and
Hardt. I Potential politics. (Forudsat)2. Immateriel økonomi og social værdiskabelse (3
timer)
Virno: ”Labor, Action, Intellect” i A Grammar of the Multitude
Semiotexte. 2002. 22 sider.
Høstaker, Roar: Gabriel Tarde, Postfordismen og det sociales
ontologi. Distinktion 9, 2004.
Zournazi, Mary: Navigating Movements. A conversation with Brian
Massumi. I: Hope, Zournazi, Routledge 2002.
3. Den kulturelle økonomis historik og problematik. (3
timer)
Pine & Gilmore: The Experience Economy: Work Is Theater
& Every Business a Stage: Work Is Theatre and Every Business a
Stage. Uddrag.Benjamin: Passageværket. Bind 1. Rævens sorte bibliotek. 2007.
(uddrag)
Benjamin: Kunstværket I den tekniske reproduktions
tidsalder. K&K nr. 1, 1994.
4. Branding, viral marketing og social produktion (3
timer)
Arvidsson, Adam: Creative Class or Administrative Class? On
Advertising and the ‘Underground':
http://www.ephemeraweb.org/journal/7-1/7-1arvidsson.pdf
Celia Lury. Brand. Routledge. 2005. (Uddrag).
Massumi-tekst (læses igen her).
Deleuze, Gilles: ”Platon og simulakret” i AGORA nr- 2-3. 89. 16
sider.
5. Foto
Susan Sontag: Om fotografi. Pax Forlag. Oslo. 2004. [1977] pp.
10-39.
Guthey, Eric; Jackson Brad: ”CEO Portraits and the authenticity
Paradox. Management Studies. 24 (5) 1057-1082. 2005.
Roland Barthes: Det lyse kammer. Rævens sorte bibliotek. 1994.
Uddrag.
6. Auraproduktion, autenticitet og entrepreneurship (3
timer)
Refn et. Al. ”Innovation and postproduction.” i Journal of
creative management. Vol 15 Nr. 3. 2006.
Jørgen Dehs: Det autentiske. Vandkunsten. 2012. (Uddrag)
Benjamintekst om kunstværket i den tekniske reproduktions
tidsalder læses igen her.
Suppl. Hjordt, Daniel:”The Event of Disorientation as a Space for
Inventing new Practices’. In Entrepreneurship & the
Experience Economy. Ed. D. Hjort and M. Kostera. Copenhagen
Business School Press. Copenhagen.
7. Arkitektur, byrum og ledelse. (3 timer)
Böhme: City-space and atmosphere.Atmospheres – Architectural
Spaces between Critical Reading and Immersive Presence. (downloades
fra netside)
Tom Nielsen: ”Overskydende byrum” i Samsan et.al.: Byens rum.
2011. (Uddrag)
Michel De Certeau: ”Vandringer i byen” i Sted. Red. Anne-Marie Mai
& Dan Ringgaard. 2010.
Henri Lefebvre: ”Set fra vinduet” i Sted. Red. Anne-Marie Mai
& Dan Ringaard. 2010.
Engberg Pedersen et.al: At se sig selv sanse. Samtaler
med Olafur Eliasson. Informations forlag. 2004. Uddrag.
Supp.Malou Juelskjær & Dorthe Staunæs:
”!Kreativitet og ledelse. En læsning af fænomenet
igennem potentialitetsledelse” CHARA – Journal of Creativity,
Spontaneity and Learning, Vol. 1, No. 4 (2010).Download fra
nettidskrift: www.chara.dk
Suppl. Litteratur: Juhani Pallasmaa: The eyes of the skin.
Architecture and the Senses. 2005.
8. Kreativitet, innovation mellem økonomisk og social
værdiskabelse. (3 timer)
Richard Sennett: ”Mennesket som sin egen skaber”, ”Fragmenterede
færdigheder”, ”Mesteren alene. Håndværkeren bliver kunstner”,
”Arbejde med kvaliteten som drivkraft” og ”Evner og færdigheder” i
Håndværkeren. Hånden og ånden. Arbejdets kulturhistorie. Hovedland.
2009.
Suppl.Steen Nepper Larsen. “Der er noget på spil – tanker om
kreativitet.” i CHARA.Journal of Creativity, Sponteneity and
Larning. Vol 1, nr. 1. (2010). Dowload fra nettidsskrift:
www.chara.dk
Alexander Carnera: “Giacometti and the gesture of creative life.”
I CHARA. Journal of Creativity, Spontaneity and Learning, Vol. 1,
4. (2010). Download fra nettidsskrift. www.Chara.dk. temanummer:
Kreativitet og ledelse.
Suppl. Litteratur: Lars Geer Hammershøj: ”! Ledelse
af kreative kræfters selvledelse”. CHARA – Journal of
Creativity, Spontaneity and Learning, Vol. 1, No. 4 (2010).Download
fra nettidsskrift: www.chara.dk
Suppl. Litteratur: Jens Skou Olsen: ”Creativity and Learning –
Educating the Creative Mind”. CHARA – Journal of Creativity,
Spontaneity and Learning, Vol. 1, No. 3 (2010). Download fra
nettidsskrift: www.chara.dk
Suppl. Garmine Gallo: Steve Jobs innovationsmetode.
|