2014/2015 KAN-CPSYO1059U Kreativitet og innovation
English Title | |
Creativity and Innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at udvikle de studerendes
forståelse for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til
kreativitet og innovation i organisationer. Den ’psykologiske
tilgang’ indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske
kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen,
individet, gruppen eller afdelingen, og kun i mindre grad
indbefatter strategiske overvejelser på organisatorisk niveau. De
studerende skal opnå kompetencer i at analysere konkrete
problemstillinger vedrørende kreativitet i organisationer, anvende
teoretiske værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger
til fremme af kreativiteten og evaluere resultatet.
Ved prøven skal de studerende gennemføre en konkret empirisk analyse af en selvvalgt teoretisk problemstilling inden for fagets rammer. Relevant teori fra pensum skal inddrages, og projektet skal yderligere indeholde 200 siders motiveret og selvvalgt litteratur med relevans for problemstillingen Den studerende skal kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Faget omhandler psykologisk baserede forklaringsmodeller for (ledelse af) kreativitet og innovation i organisationer. Herunder især områderne (1) den kreative person, (2) det kreative miljø/klima, (3) den kreative proces, (4) det kreative produkt og markedsforståelser, samt (5) nyere diskussioner inden for kreativitetsforskning. Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til kreativitet og innovation i organisationer. Den ’psykologiske tilgang’ indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen, individet, gruppen eller afdelingen, og kun i mindre grad indbefatter strategiske overvejelser på organisatorisk niveau. De studerende skal opnå kompetencer i at analysere konkrete problemstillinger vedrørende kreativitet i organisationer, anvende teoretiske værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger til fremme af kreativiteten og evaluere resultatet. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være en kombination af
teoretiske præsentationer af underviseren eller studerende,
case-baserede diskussioner i grupper, eksperimenter og øvelser samt
workshops der strækker sig over flere dage. I hovedparten af
modulerne vil dagens tema blive søgt behandlet både gennem
teoretiske refleksioner og praktiske elementer i håndteringen af
kreativitet og innovation i grupper og organisationer.
Vejledning af projektarbejdet sker gennem en godkendelse af problemformulering ved underviser samt gruppe-vejledningstimer. Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 413 arbejdstimer på følgende vis: |
||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Se fuldt pensum, inkl. artikler, i lektionsplanen på CBSlearn.
Sawyer, R. K. (2012). Explaning Creativity. The science of human
innovation. Second edition. Oxford: Oxford University Press.
|