2014/2015 KAN-CPSYV1403U Ledelsespsykologi - i teori og praksis
English Title | |
Leadership: charisma and critique |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 20 |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisningsadministrator: Mette Busk Ellekrog (mbe.ioa@cbs.dk) | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-04-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Ledere har de sidste 15 år fået stadig mere i løn. Grunden til dette er, at de har fået større ansvar for organisationer og institutioners udvikling og relevans for omverdenen. Men vil lederne så tage ansvaret, når noget går galt? Og vil de tage skylden? Hvem har ansvaret i fx Brønderslevsagen, og når medarbejdere begår fejl? Er det lederen eller medarbejderen? Eller et sted derimellem? Hvordan tænker ledere, når det kommer til det at skulle håndtere enten fejl i organisationen eller beslutninger, som medarbejdere er uenige i? Valgfaget gennemgår grundlæggende to forskellige retninger indenfor ledelse, nemlig 1) transformational leadership, hvor lederen er i centrum som den, der kan ændre en virksomhed eller organisations succes i omverdenen, og 2) bureaukratisk ledelse, hvor hierarkiet er klart, men hvor mulighederne for forandring ikke er i centrum. I forhold til ansvar og ledelsespsykologi ser disse to størrelser forskellige ud, afhængig af, hvordan ledelse forstås: I transformational leadership kan ansvaret for beslutninger blive diffuse, fordi alle i virksomheden skal være med til at tage ansvar for udviklingen. I bureaukratisk ledelse er ansvar derimod tydeligt placeret i hierarkiet, hos lederen. Tendensen til at teste lederes evne til at håndtere komplekse problemstillinger omkring beslutningstagen ses i den stigende brug af psykologiske test i rekruttering af ledere. Der vil være undervisere fra test-områder, som viser, hvilke psykologiske træk man tester på indenfor rekruttering, når man skal finde den rette leder. De studerende vil også selv få mulighed for at gennemføre en sådan ledelsestest. Valgfaget viser igennem cases, hvordan ledere indenfor de to retninger håndterer vanskelige beslutninger omkring ansvar på vidt forskellige måder. Formålet med dette er at klæde de studerende på til fremadrettet at kunne enten selv være ledere eller som konsulenter at skulle vejlede ledere i beslutningstagen. Videnskabsteoretisk bygger kurset på både humanistisk psykologi og trækpsykologien (trait psychology). |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er 90 % lærerforelæsninger, og 10 % øvelser, der involverer de studerendes egne erfaringer og vinkler på emnet. Formålet med dette er at få sat ord på egne erfaringer med situationer og forhandlinger i forhold til beslutningstagen. | |||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Camilla Sløk: Blod, sved og tårer: Om ansvar og skyld i ledelse (2014). DJØFs forlag
Bernard Bass and Riggio: Transformational leadership (2006), forlag Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, New Jersey
Paul du Gay: In praise of bureaucracy. Weber. Organization. Ethics (2000). SAGE
Keith Grint: "Problems, problems, Problems: The social construction of leadership", Human Relations, 2005 |