Målbeskrivelser for kandidatafhandlinger:
Læringsmål for kandidatafhandlingsforløbet er opstillet i to
aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet med
afhandlingen, det andet vedrører de elementer afhandlingen skal
bestå af.
Det metodiske udbytte:
Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
*Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende.
*Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
kandidatafhandlingen og dens indhold.
*Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
løse problemet.
*Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt besvarelsen af
spørgsmål og ved løsningen af problemet.
*Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af problem,
opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
*Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
*Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes til
dokumentation for analyse og løsning af problemet.
*Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion.
*Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav:
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår).
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår)samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger).
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt.
empiri.
- Afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes.
(Gælder ”især” eller ”kun” for teoretiske afhandlinger).
- Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, f.eks. ved at
kendt teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny
(kombination af) teori anvendes på et kendt
problem.
|
Kandidatspeciale:
|
Prøvens
ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Kandidatafhandlingen må omfatte max. 80
normalsider for én studerende og max. 120 normalsidenr for to
studerende. Nærmere retningslinjer for det mundtlige forsvar findes
på cand.socs hjemmeside på e-campus. |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Resumeet skal skrives på engelsk. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin, Kandidatafhandlingen skal afslutte
uddannelsen.
Før kandidatafhandlingskontrakten kan afleveres må man højst mangle
at afslutte valgfag svarende til 15 ECTS. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven er ekstern og har form af en individuel mundtlig
eksamination af en times varighed (inkl. votering)på grundlag af af
en skriftlig afhandling.
Kandidatafhandlingen skal indeholde et resumé af afhandlingen
(max. 1 normalside)udfærdiget på engelsk. Resumeet indgår i
bedømmelsgrundlaget. Der vil ved bedømmelsen blive lagt vægt på
stave- og formuleringsevne. Kandidatafhandlingen skal udfærdiges og
indleveres på engelsk på de engelsk sprogede uddannelser.
Studerende på dansksprogede uddannelser kan vælge at indlevere
afhandlingen på engelsk. Såfremt afhandlingen skrives på engelsk
skal resumeet være på dansk.
Ved bedømmelsen medvirker vejlederen (hvis flere vejledere da
alene hovedvejlederen) samt én ekstern censor. Bedømmelsens
resultat skal være et udtryk for en helhedsvurdering af den
skriftlige afhandling (inkl. resumeet), den mundtlige eksamination
samt den studerendes stave- og formuleringsevne, idet det faglige
indhold dog vægter tungest. Udarbejdelsen af afhandlingen og den
mundtlige eksamination kan ske individuelt eller af to studerende i
fællesskab.
Syge/omprøven i kandidatafhandlingen. Såfremt den studerende har
afleveret kandidatafhandlingen individuelt eller sammen med en
anden studerende, men bliver syg til det mundtlige forsvar,
arrangeres hurtigst muligt et nyt forsvar på baggrund af den
indleverede afhandling. Såfremt den studerende ikke har bestået den
ordinære prøve i afhandlingen, har den studerende ved omprøven
mulighed for, i samråd med vejleder/eksaminator, enten at indlevere
kandidatafhandlingen i omrabejdet form eller at indlevere en ny
kandidatafhandling på et nyt
grundlag.
|
|
Specialeblokken består i udarbejdelsen af en skriftlig
afhandling (kandidatafhandlingen), der skal tjene til afprøvning af
den studerendes evne til faglig fordybelse og til selvstændigt at
beskrive, analysere og bearbejde en kompleks problemstilling på
kandidatniveau. Emnet for kandidatafhandlingen vælges af den
studerende inden for uddannelsens overordnede tema og faglige
profil. Opgaveformuleringen for kandidatafhandlingen skal godkendes
forud for vejledningsforløbet. Samtidig med godkendelsen fastsættes
en afleveringsfrist og en plan for vejledningen. Der henvises til
menupunktet "Kandidatafhandling" på studiets hjemmeside
på e-campus.
Under udarbejdelsen af kandidatafhandlingen er den studerende
berettiget til at modtage vejledning. Studerende der vælger at
skrive en individuel kandidatafhandling har ret til 21
vejledningstimer mens studerende der skriver sammen med en anden
studerende har ret til at modtage 32 timers vejledning.
Kandidatafhandlingen skal omfatte maksimalt 80 normalsider (én
normalside er 2275 anslag inkl. Mellemrum) for én studerende, og
maksimalt 120 normalsider for to studerende.
|