Kurset skal sætte den studerende i stand til på kvalificeret vis
at forstå, begrunde og diskutere grundtræk af den liberale
politiske og økonomiske teori og nogle af liberalismens forskellige
historiske former fra dens grundlæggelse i England til dens
dominans i det moderne globale samfund.
Liberalismen er den centrale politiske ideologi for det globale
samfund. Men liberalismen støder også på store udfordringer i en
verden, som vidtgående er domineret af totalitære regimer og et
globalt marked, som ingen rigtig har styr på. I den danske
diskussion er det også et vigtigt spørgsmål, om samfundet skal
drives som en virksomhed, eller om det skal være staten, som
fortsat står for opgaven og ansvaret. Det er nogle af
grundproblemstillingerne i den liberale diskussion om det globale
samfund og om det moderne skandinaviske velfærdssamfund.
Liberalisering, globalisering, udlicitering og privatisering er
blevet vigtige honnør ord i denne diskussion. Men der mangler
fortsat en afklaring.
For at finde holdbare argumenter i denne diskussion, ser man
tilbage på den liberale tradition og forsøger at finde de gode
argumenter for det ene eller andet standpunkt. Er det god liberal
politik at privatisere statens institutioner? Skal universitet,
skolevæsen, sygehusvæsen og ældreforsorg være forretninger, som
giver et overskud som andre virksomheder. Skal SU afskaffes og
enhver betale sit eget studiegebyr på universitetet? Eller har
staten nogen forpligtelser, som ikke kan overlades til
markedskræfterne? Skal staten med andre ord være en minimalstat
eller en socialstat?
Det er stadig den centrale problemstilling i diskussionen, om det
på den ene side er marked og økonomi, som skal være det drivende i
samfundet, eller om det på den anden side er politik og stat, som
skal sørge for, at samfundet bliver integreret på en differentieret
måde, herunder også igennem økonomien.
Liberalisme forbindes ofte med den såkaldte libertarianisme eller
ny-liberalisme, hvor der lægges vægt på, at markedet helt skal
erstattes politkken. I international sammenhæng er det først og
fremmest Friedrich Hayek, Milton Friedman og Robert Nozick, som har
fremførte sådanne synsvinkler. I dansk sammenhæng er diskussionen
blandt andet blevet lanceret i diskussionen om socialstat og
minimalstat.
Der findes formodentlig ikke nogen endegyldig konklusion på denne
diskussion. Men der er ingen tvivl om, at den kan kvalificeres
væsentligt ved at se på, hvorledes den tidligere er blevet
diskuteret i Europa. Det interessante er her, at diskussionen
går tilbage til begyndelsen af 1700 tallet i britisk sammenhæng.
Det moderne liberale samfund bestemmes af John Locke som et
politisk samfund i begyndelsen af 1700 tallet. Men allerede i
slutningen af 1700 tallet bringer Adam Smith økonomien ind som en
selvstændig synsvinkel på det liberale samfund. Siden den tid har
der været et konkurrenceforhold mellem den politiske og den
økonomiske synsvinkel på det liberale samfund. Hvad skal komme
først? Det politiske eller det økonomiske perspektiv?
I den senere politiske filosofi diskuteres dette indgående. Hegel
er den første, som giver en sammenfattende fremstilling i sin
Retsfilosofi fra 1821. I nyere tid har John Rawls og Jürgen
Habermas gjort lignende forsøg.
Denne diskussion har også sat sine spor i de skandinaviske
velfærdssamfund i den såkaldte privatiserings-diskussion, hvor
spørgsmålet er, om markedet kan overtage de velfærdsopgaver, som
løses af staten.
Opbygning af kurset
Introduktion til den klassiske liberale tradition.
I første del af kurset præsenteres den klassiske forståelse af det
liberale med navne som Hobbes, Locke, Adam Smith, Montesquieu,
Rousseau, Kant, Hegel, Tocqueville og Stuart Mill. Der vil her være
tale om at diskutere nogle af de grundlæggende problemstillinger,
som springer ud af denne tradition. Det kan være problemer som
forholdet mellem politisk frihed og økonomisk frihed, statens
forhold til det civile samfund, organiseringen af velfærden i
samfundet som et statsanliggende eller et anliggende for det civile
samfund, de såkaldte frivillige organisationer, osv.
Aktuel diskussion af den liberale politiske teori
I en anden del af kurset gås der over til den aktuelle diskussion
af det liberale samfunds principper. Det er her især Rawls’,
Habermas’ og Nozick’s væsentlige liberale politiske teorier, som
vil blive præsenteret. Rawls er den vigtigste teoretiker indenfor
de seneste 50 års liberale tradition i USA, og Habermas er kendt
for sit arbejde om offentlighed og demokrati indenfor den liberale
diskussion i Tyskland og hele Europa. Vi vil her se, at det
liberale samfund ifølge Rawls og Habermas ikke kun er bundet til
det økonomiske frihedsbegreb, således som det ofte fremgår af den
offentlige diskussion i Danmark; men at der tværtimod lægges en
hovedvægt på den politiske frihed og retsforholdet i samfundet.
Heroverfor skal Robert Nozick præsenteres. Nozick er en af de
vigtigste nyere fortalere for den såkaldte ‘ny-liberale’ politiske
filosofi i USA, og Nozick har været en af de vigtigste
inspirationskilder for den opfattelse af liberalismen, som i
øjeblikket er fremherskende i den offentlige debat i Danmark.
Den liberale politiske ideologi
I en tredje del skal der diskuteres aktuelle eksempler på den
liberale politiske ideologis mange udtryksformer. Spørgsmålet er i
dansk sammenhæng, om diskussionen af liberalisme ikke er en
ren ideologisk diskussion, som tilslører den vidtgående politiske
konsensus om den dominerende politik, statens rolle og markedets
betydning.
|
Som generel grundbog anvendes Raino Malnes & Knut Midgaard,
Politisk Tenkning, Universitetsforlaget, Oslo 2009.
Der vil foreligge et kompendium med tekster at de i præsentationen
omtalte klassiske og moderne teoretikere: Hobbes, John Locke, Adam
Smith, Rousseau, Kant, Hegel, Tocqueville, Stuart Mill, Friedrich
Hayek, Milton Friedman, John Rawls, Jürgen Habermas og Robert
Nozick.
|