2015/2016
BA-BEOKO1038U Videnstrukturering og videndeling
English Title |
Knowledge: organization and
sharing |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Engelsk og
Organisationskommunikation
|
Kursusansvarlig |
- Hanne Erdman Thomsen - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
12-08-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af kurset kunne
- demonstrere kendskab til de teorier, metoder og begreber der
indgår i pensum
- udføre begrebsafklaringsarbejde under hensyntagen til en valgt
målgruppe ved brug af de metoder og teorier der er gennemgået i
kurset, herunder udvælge relevante kilder samt udarbejde
begrebssystemer og struktureret information i en term- og
vidensbase
- benytte et TMS (Terminology Management System) i forbindelse
med det praktiske begrebsarbejde, herunder udnytte databasens
oplysningskategorier med henblik på effektiv videndeling med
målgruppen og løbende opdatering af indholdet
- beskrive og diskutere relevante problemer og valg i forbindelse
med det praktiske arbejde på korrekt dansk, samt demonstrere
forståelse for begrebsarbejdets betydning for en organisation
og/eller for den valgte målgruppe
|
Prøve/delprøver |
Videnstrukturering og videndeling:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Prøvesprog: Dansk; selve terminologiarbejdet kan
omfatte såvel dansk som engelsk. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
|
I tillæg til de 3 siders rapport skal der
vedlægges begrebssystem og artikler fra termbase for 15 begreber.
Hvis der arbejdes med to sprog, udarbejdes der begrebsystemer for
10 begreber på hvert sprog, og 7 af begreberne bearbejdes på begge
sprog i artikler i termbasen. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
2 uger til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der skal aftales nyt emne eller
delemne med eksaminator senest 3 uger før afleveringsfristen.
Ved dokumenteret sygdom i eksamensperioden kan der aftales ny
afleveringsfrist for den oprindelige
opgave.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Videnstrukturering kan bidrage til mere effektiv
systematisering, brug og formidling af viden i virksomheder,
organisationer og offentlige myndigheder. Formålet med
undervisningen er at sætte de studerende i stand til at
analysere, strukturere, beskrive, håndtere og formidle viden
for eksempel som grundlag for at:
· afdække
forskellige kulturers opfattelser af begreber og dermed bidrage til
interkulturel formidling
· afklare
betydningen af virksomhedsspecifikke begreber og fastlægge
ækvivalenter på fremmedsprog
· beskrive og
forstå virksomhedens domæne (fx vigtigt for nye medarbejdere og
kunder, ved fusioner eller køb/oprettelse af datterselskaber)
· formulere
konsistente tekster på et eller flere sprog
· bidrage til
videndeling internt og eksternt (vha. en terminologi- og
vidensbase)
· udarbejde
forslag til struktureret præsentation af virksomhedens produkter og
serviceydelser på nettet (herunder i forb. m. e-handel).
Centrale temaer i kurset:
1. Analyse og strukturering af
viden
Kernen i arbejdet med analyse, strukturering og håndtering af
viden er struktureret beskrivelse af viden i form af ontologier
(begrebssystemer). Ontologier er en type modeller, som giver en
formaliseret viden om begrebers betydning og indbyrdes sammenhæng
(begrebsrelationer). Her introduceres endvidere til udarbejdelse af
konsistente definitioner og valg mellem synonyme termer.
2. Anvendelse af term-og
vidensbase
Terminologi- og vidensbaser er centrale værktøjer i forbindelse
med videnstrukturering og videndeling. Ved at arbejde i en term- og
vidensbase opnår den studerende desuden færdigheder i hurtigt at
sætte sig ind i et avanceret og komplekst it-system og blive i
stand til at udnytte dets muligheder.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger for hele årgangen
vekslende med holdtimer og øvetimer i PC-lokaler.
Selvstændig læsning og arbejde med øvelser (individuelt og
gruppevis) med efterfølgende gennemgang og diskussion.
Afleverings-opgaver i grupper, med skriftlig feed-back. |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
25 timer |
Forberedelse: læsning og øvelser, herunder øvetimer |
70 timer |
Afleveringsopgaver |
37 timer |
Eksamen incl. eksamensforberedelse omkring
semesterafslutning |
75 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Madsen, Bodil Nistrup (1999): Terminologi 1, Metoder og
principper. København: GAD. Kap. 1-7.
- Madsen, Bodil Nistrup (2005). (2012): Vejledning for
begrebsarbejde i Kriminalforsorgen. Kriminalforsorgen og
DANTERMcentret
- Grinsted, Annelise and Hanne Erdman Thomsen (2008).
‘Cost-benefit Analysis of the Introduction and Implementation of a
Terminology Management System’. In: Madsen, B.N. and H.E.Thomsen
(eds.): Managing Ontologies and Lexical Resources.Litera
2008. ISBN: 87-91242-50-9. Pp. 317-332
Materiale til introduktion af termbasen i-Term
Uddrag af ISO-standarder, f.eks.:
- ISO 704 Terminology work -- Principles and
methods
- ISO/CD 29383 Terminology policies— Development and
implementation
Supplerende artikler om terminologiarbejde
|
Sidst opdateret den
12-08-2015