2015/2016  BA-BEUTO1004U  Sprog i mundtlige kontekster (tysk)

Oral Communication (German)

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for BA i europæisk business
  • Fagansvarlig
    Mette Skovgaard Andersen - Department of International Business Communication (IBC)
  • Sprog/Language
Sidst opdateret den 11-08-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal:
  • i hovedtræk kunne gengive indholdet af mundtlige og semi-mundtlige kilder, fx TV-udsendelser, medieklip, tekster i nye medier, således som de fremtræder i en saglig (eller usaglig) behandling af væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i de pågældende fremmedsprogsområder
  • i hovedtræk kunne gengive tekster om almene erhvervsrelevante/EU-relevante emner
  • i hovedtræk kunne gengive fagspecifikt indhold på tysk, således som det optræder i kommunikationen mellem semi-ekspert/lægmand og semi-ekspert/lægmand
  • kunne anvende situationsbestemt ordforråd og fagterminologi
Sprog i mundtlige kontekster (tysk):
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Individuel mundtlig prøve på basis af et udleveret mundtligt/semi-mundtligt (fx video eller blogs) oplæg på max. 7 minutter på tysk. Ved den mundtlige prøve skal den studerende gengive teksten i hovedtræk på tysk samt svare på indholdsrelevante spørgsmål på enten dansk eller tysk.
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 40 Minutter
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Til forberedelsen: Alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler
Til mundtlige eksamen: Noter foretaget i forberedelsen

Undervisningen foregår primært på tysk. Udprøvningen kan foregå som en kombination af tysk og dansk.

Kurset bygger videre på 1. semesters kursus Sprog, tekster og virksomheden, idet der arbejdes videre dels med opbygning af viden om væsentlige erhvervs- og samfundsforhold, dels med reception og produktion af fremmedsproglige tekster inden for området.

Kurset udbygger den studerendes viden om ikke-fiktive tekster (mundtlige såvel som skriftlige), og deres kontekster, og den studerende indføres i grundlæggende teorier og viden om fagsprog. Den studerende øves på baggrund af denne viden i mundtligt at kunne gengive teksters hovedindhold i konkrete kommunikative kontekster, samt relatere dem til konteksten. Der lægges i kurset vægt på både lytte-, læse- og talestrategier.

Tyske tekster om emner behandlet i Erhvervsøkonomi, der også ligger på 2. semester, kan inddrages.

Arbejdsformerne omfatter forelæsninger, holdundervisning, mundtlige og i mindre omfang skriftlige øvelser individuelt og gruppevis mv.
Arbejdsbelastning
Undervisning 36 timer