English   Danish

2015/2016  BA-BFILO1319U  Organisationsteori

English Title
Organization Theory

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Thomas Lopdrup-Hjorth - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 21-08-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Overordnet er det fagets formål at styrke den studerendes evne til at formulere sig på en fagligt kvalificeret måde om organisationsteoretiske emner, især skriftligt. Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
  • foretage en fagligt kvalificeret organisationsanalyse med udgangspunkt i pensum, en konkret case og et sæt af spørgsmål, der knytter sig hertil
  • specificere og redegøre for det udsnit af casen, besvarelsen tager afsæt i
  • redegøre for de teorier og analytiske begreber, der bringes i anvendelse til at belyse case-udsnittet
  • argumentere for, hvorfor lige præcis disse teorier og begreber er oplagte at bringe i anvendelse i forhold til at belyse det valgte case-udsnit, herunder tillige angive, hvad det ikke bliver muligt at se givet det trufne teori- og begrebsvalg
  • lave en analyse af det valgte case-udsnit med de valgte teorier og begreber
  • diskutere udkommet af analysen og konkludere på baggrund af det eller de spørgsmål, som opgaven tog afsæt i
  • formulere sig i et fagligt præcist og klart sprog
Prøve/delprøver
Organisationsteori:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget introducerer til en række centrale begrebs-, problem- og teorikomplekser, der karakteriserer organisationsteorien. Gennem læsning af en række væsentlige primærtekster vil de studerende ikke blot blive opøvet i at identificere teoriernes væsentlige bestanddele og forudsætninger; de vil tillige blive sat i stand til at operationalisere disse i selvstændige organisationsanalytiske udforskninger. I tillæg hertil vil faget endvidere inddrage en række kritiske og problematiserende tilgange til studiet af organisation.  

 

I den første del af faget introduceres der til en række grundforestillinger og teorier, der historisk og aktuelt har præget og stadig præger det organisationsteoretiske felt. I den anden del af faget vil fokus dels være på, hvordan de studerende selv kan lave organisationsteoretiske studier, dels på en række metateoretiske overvejelser, der binder an til mere problematiserende og metodologiske betragtninger over organisationsteoriens anliggende, grundlagsproblemer og aktuelle status.

 

Centrale spørgsmål, der adresseres i forbindelse med faget vil være: Hvordan træder organisation frem i de præsenterede tekster? Hvad er nøglebegreberne? Hvordan bliver organisationer gjort til genstand for analyse? Hvilke(t) analyseniveau(er) befinder vis os på? Hvilke implicitte eller eksplicitte handlingsanvisninger synes at følge af de respektive perspektiver? Hvordan kan man anvende teorierne i egne organisationsanalyser? Hvad er, og hvad bør være, organisationsteoriens mere overordnede formål?

Undervisningsformer
Forelæsning og workshop
Foreløbig litteratur

Mary J. Hatch and Ann L. Cunliffe (2006) Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspectives. Oxford: Oxford University Press: 3-23.

 

Paul du Gay og Signe Vikkelsø (2014) “What Makes Organization? Organizational Theory as a ‘practical science’”, i P. Adler, P. du Gay, G. Morgan, and M. Reed (Eds.) Oxford Handbook of Sociology, Social Theory and Organization Studies: Contemporary Currents. Oxford: Oxford University Press: 736-758.

 

Max Weber: “Herredømmets strukturformer og funktionsmåder” og ”Det bureaukratiske herredømmes væsen, forudsætninger og udvikling”, i: Max Weber (2003) Udvalgte tekster, bind 2. København: Hans Reitzels Forlag: 63-71, 81-83 og 95-97.

 

Anja Svejgaard Pors og Helle Mylund Jacobsen: ”Interview med professor Paul du Gay om bureaukratiets værdi”, i: Helle Mylund Jacobsen (red.) (2013) Administration – Faglighed og praksis i administrativt arbejde. København: Akademisk Forlag: 23-36.

 

Charles T. Goodsell (2004) The Case for Bureaucracy: A Public Administration Polemic, fourth edition. Washington: CQ Press: 1-23.

 

Gary Hamel (2009): “Management 2.0”, Leadership Excellence, 26(11): 5.

 

Frederick W. Taylor (1911/1967) The Principles of Scientific Management. New York: W.W. Norton & Company: 5-8.

 

Frederick W. Taylor: “The Principles of Scientific Management”, i J. Steven Ott, Jay M. Shafritz og Yong Suk Jang (2011) Classic Readings in Organization Theory, seventh edition: 65-76.

 

Daniel Wren (2007) The History of Management Thought, fifth edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc: 121-152.

 

Fritz J. Roethlisberger og William J. Dickson (1939/2000) Management and the Worker. Bristol: Thoemmes Press: 551-604.

 

Daniel Wren (2007) The History of Management Thought, fifth edition. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc: 279-300.

 

Eric L. Trist og Ken W. Bamforth (1951) “Some social and psychological consequences of the longwall method of coal-getting”, Human Relations 4(1): 3-38.

 

Derek S. Pugh og David J. Hickson (2013) “Eric Trist and the Work of the Tavistock Institute”, i Derek S. Pugh og David J. Hickson (Eds.) Writers on Organizations. London: Penguin Books: 177-184. 

 

Henry Mintzberg (1980) “Structure in 5´s: A synthesis of the research on organization design”, Management Science, 26(3): 322-341.

 

Signe Vikkelsø og Christian Knudsen: ”Contingencyteori”, i Signe Vikkelsø og Peter Kjær (2014): Klassisk og moderne organisationsteori. København: Hans Reitzels Forlag: 137-156.

 

Edgar H. Schein (1992) Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass: 1-48.

 

Majken Schulz (2006) Kultur i organisationer: Funktion eller symbol. København: Handelshøjskolens Forlag: 26-68.

 

Gideon Kunda (2006) Engineering culture: Control and commitment in a high-tech corporation. Philadelphia PA: Temple University Press: 1-26, 92-130, 154-159.

 

J. Van Maanen (1991) “The smile factory: Work at Disneyland.” In Frost et al. (eds.) Reframing organizational culture, Newbury Park, California: Sage Publications: 58-76.

 

John W. Meyer og Brian Rowan (1977) “Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony”, The American Journal of Sociology, 83(2): 340-363.

 

Anne-Claire Pache og Filipe Santos (2013) “Inside the hybrid organization: selective coupling as a response to competing institutional logics”, Academy of Management Journal, 56(4): 972–1001.

 

Karl Weick (1995) Sensemaking in Organizations. Thousand Oaks, California: Sage Publications: 69-82.

 

Tine Murphy (forthcoming) Sensemaking – Introduktion til Karl Weick

 

MATERIALE UDLEVERES

 

 

Sumantra Ghoshal (2005) “Bad Management Theories are Destroying Good Management Practices”, Academy of Management Learning and Education, 4(1): 75-91.

 

Rakesh Khurana and Nitin Nohria (2008) “It’s Time to Make Management a True Profession”, Harvard Business Review, October 2008: 70-77.

 

Mats Alvesson (2013) “Do we have something to say? From re-search to roi-search and back again”, Organization, 20(1): 79-90.

 

 

Sidst opdateret den 21-08-2015