Kulturanalyse og konceptudvikling introducerer den
studerende til praktisk arbejde indenfor erhvervsøkonomi og
filosofi. Fokus er at opøve evnen til at forstå, fortolke og
formidle både filosofiske og praktiske problemstillinger. Et
centralt mål med kurset er at give den studerende indblik i
forskellige form- og formidlingskrav, der kendetegner henholdsvis
den akademiske verden og en mere praktisk orienteret,
erhvervsøkonomisk kontekst. Som et fælles udgangspunkt for de
to perspektiver præsenteres en række analyseredskaber og metoder
med henblik på at opøve den studerendes evne til at analysere,
fortolke og formidle ideer og begreber i praksis.
|
Kurset er bygget op som et intensivt,
case-orienteret forløb med udstrakt fokus på studenterdeltagelse.
Kurset prioriterer, at den studerende får mulighed for at afprøve
og få feedback på såvel mundtlige som skriftlige præsentationer.
Kurset bygges derfor op som en kombination af forelæsninger og
øvelsestimer. Kurset introducerer til forskellige metoder,
analyseformer, genrer og genrekrav både i og udenfor den akademiske
institution. Med udgangspunkt i eksempler, øvelser og opgaver skal
den studerende arbejde med forskellige analyse- og
formidlingsformater.
Formålet er at opøve den studerendes fortolknings- og
formidlingsevne gennem praksis. Det prioriteres derfor, at de
studerende får direkte feedback både af underviser og andre
studerende. Den studerende skal til hver kursusgang præsentere
mindre afleveringer i form af for eksempel mundtlige oplæg,
skriftlige svar på arbejdsspørgsmål, gruppeafleveringer ol.
Kulturanalyse og konceptudvikling vil i et vist omfang koble sig
til de andre fag i semestret og hænge sammen med semestrets
introduktions- og midtvejsseminarer. |
Lars Henrik Schmidt: ”Når viden
skal være videnskab”, in: Schmidt, Lars Henrik (red):
Det Videnskabelige Perspektiv. Videnskabsteoretiske
tekster. København, Akademisk Forlag, 1998.
Lars Olsen: ”Uddannelse for de mange: Opskrift på en
kulturrevolution” Gyldendal |
Bent Flyvbjerg: ”Progressiv
phronesis”, in: Magt og rationalitet, bind I.
Århus, Akademisk, Forlag, 1991.
G. W. F. Hegel: ”Hvem tænker abstrakt”, in:
Hansen, Oskar Borgman (ed.) (1991): De store Tænkere–
Hegel. 2. udg. København, Munksgaard, 1991. |
Ib Andersen: ”Det uendelige problem
med problemformuleringen”, Kap. 3, in: Den skinbarlige
Sandhed – om vidensproduktion inden for samfundsvidenskaberne.
2. Udg. Frederiksberg, Samfundslitteratur, 2003.
Billy
Ehn &
Orvar
Löfgren:
”Indledning” & ”Tætte Beskrivelser”, in:
Kulturanalyser. Århus, Klim, 2006. |
Tom Kelley: ”Introduction” &
”The Anthropologist”, in: The 10 Faces of
Innovation. New York / et al., Doubleday, 2005.
Bruno Latour: ”A Cautious Prometheus? A Few Steps Toward a
Philosophy of Design”, Keynote lecture for the Networks of
Design meeting of the Design History Society Falmouth, Cornwall,
2008. |
Joseph B Pine II. & James H.
Gilmore: ”Welcome to the experience economy”, Harward
Business Review, July-August, 1998.
Michael E. Porter & Mark R. Kramer: ”Creating Shared
Value”,Harward Business Review, January-February
2011. |
J.M. Barbalet: ”Bordom and Social
Meaning”,
The British Journal of Sociology, Maj
1999
Matthew Ratcliffe: ”Existential Feeling and
Psychopathology”, Philosophy, Psychiatry, &
Psychology, Volume 16, Number 2, June, 2009, pp.
179-194 |
Michel Foucault: ”Polemics,
Politics and Problematizations: an interview with Michel
Foucault”, in Rabinow, P. (ed) 2008: Ethics,
Subjectivity and Truth. London/New York/ et al: Penguin Books,
2008.
Søren Christensen & Jens Erik Kristensen: ”Ny Nordisk
Skole” Turbulens.net, 17.10.2012
Genlæs Lars Olsens artikel fra forelæsning 1. |
Ezra Pound: ”A retrospect”
& ”A few dont’s” (1917):
http://www.english.illinois.edu/maps/poets/m_r/pound/retrospect.htm
Lotte Reinecker, mfl.: ”Opgaver på videregående uddannelser
– genrer og typer”, ”Den gode opgave – kvalitetskriterier”, ”Teori,
begreber, empiri og metode”, in: Den gode opgave.
København, Samfundslitteratur, 2000.
|
|