2015/2016 BA-BHAAO1466U Videnskabsteori
English Title | |
Methodologies and Theories of Science in General Business Studies |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-12-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af faget kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at udvikle den studerendes forståelse for problemorienteret vidensproduktion som en metodisk og refleksiv grundkompetence for erhvervsøkonomi i praksis. Faget tager således afsæt i praksisrelevante cases og fokuserer på at styrke den enkelte studerendes grundlag for fremadrettet teoretisk og analytisk udvikling inden for det erhvervsøkonomiske fagfelt. Problemorienteret vidensproduktion udtrykker den studerendes evne til:
Med en styrket problemforståelse ønsker faget at sætte den studerende i stand til engageret og reflekteret at føre og gennemføre en ’god sag’ (case eller problem) på et såvel praktisk relevant og videnskabeligt kvalificeret grundlag. Det afgørende bliver derfor at skabe rum til at den studerende ’opdager’ og tager ansvar for sin faglighed og får redskaber og begreber til kontinuerligt at søge denne i forhold til at opnå ny erkendelse, lære mere om eksisterende meningssammenhænge samt udse sig konkrete handlemuligheder i virksomheden og i samfundet. Faget er fremadrettet og dets succes bør i sidste ende måles med en forbedret kvalitet og oplevelse af det forestående arbejde med bachelorprojektet, og af den eventuelt efterfølgende opstart på cand.merc. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår primært på mindre øvelseshold med fokus på vekselvirkninger mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, skriftligt gruppearbejde og øvelser. | |||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Hagedorn-Rasmussen, Peter, Fuglsang, Lars & Birsch Olsen, Poul (2007): Teknikker i samfundsvidenskaberne. Roskilde Universitetsforlag, 365 sider (udvalgte dele) KØBES I kompendium:
Vejledende supplerende litteratur: Udover at studere de ikke opgivne sider i flere af bøgerne ovenfor, kan det anbefales at anskaffe sig fx Bitsch Olsen, Poul & Fuglsang, Lars (2004): Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne: på tværs af fagkulturer og paradigmer, Roskilde Universitetsforlag, 2.udgave, 600 sider Burrel, Gibson & Morgan, Gareth (1979): Sociological Paradigms and Organisational Analysis – elements of the Sociology of Corporate Life, Heinemann Educational Books. Genoptrykt fx 1994 af Arena books Knudsen, Christian (2008): Erhvervsøkonomi: Virksomheden i organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning. Samfundslitteratur, 233 sider |