2015/2016  BA-BIMKO1074U  Kommunikationsplanlægning

Communications Planning

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
  • Henriette Lungholt - Department of International Business Communication (IBC)
  • Kommunikation/Communication
Sidst opdateret den 17-08-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Demonstrere kendskab til fagets teorier, modeller og metoder
  • Placere fagets teorier, modeller og metoder i forhold til beslægtede og konkurrerende teorier, modeller og metoder
  • På tilfredsstillende vis analysere empiriske forhold af relevans for virksomhedens kommunikationsplanlægning, herunder redegøre for samspillet mellem afsender, budskab og modtager.
  • Diskutere, vurdere og reflektere over anvendeligheden af fagets teorier, modeller og metoder i forhold til kommunikationsfaglige problemstillinger, herunder samspillet mellem empiri og teori.
Kommunikationsplanlægning:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Individuel besvarelse af en stillet case.
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer

Kurset gennemgår det teoretiske grundlag for praktisk tilrettelæggelse af virksomheders, organisationers og offentlige myndigheders eksterne, strategiske kommunikation med fokus på kampagner. Kurset giver en indføring i planlægning og evaluering af strategisk kommunikation.

Den studerende får kendskab til metoder, der underbygger og muliggør planlægning af virksomheders og organisationers kommunikation, herunder planlægning af større og sammenhængende kampagner.

På kurset gennemgås metoder til kommunikation og kampagneplanlægning, herunder analyse af målgrupper, medier og kommunikationsformer. Videre gennemgås metoder til empiriske undersøgelser (spørgeskemaer og interviews).

Som en del af kurset skal de studerende selv gennemføre en empirisk baseret undersøgelse og analyse af fx en kampagne. Dette arbejde indgår som en del af den eksamenscase, den studerende skal udforme i forbindelse med kurset.

Kurset består af en kombination af forelæsninger og holdundervisning. Holdundervisningen er baseret på de studerendes aktive deltagelse og har fokus på diskussioner i klassen, baseret på oplæg fra studerende. For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af holdøvelserne være bygget op om øvelser, som relaterer sig til den senere udforming af eksamenscase.
  • Sepstrup, Preben & Øe Fruensgaard, Pernille (2010) Tilrettelæggelse af information, Kommunikations- og kampagneplanlægning. 4. udgave, Academia, København
  • Andersen, Thomas Hestbæk og Smedegaard, Flemming (2012): Diamanten

- en model til kommunikationsplanlægning.  2. udgave, Samfundslitteratur, København

• samt supplerende videnskablige artikler