English   Danish

2015/2016  BA-BINTO1056U  Ledelse af informationssystemer - forandring, innovation og viden

English Title
Management of Information Systems - Change, Innovation and Knowledge

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Louise Harder Fischer - Institut for IT-ledelse (ITM)
  • Tina Blegind Jensen - Institut for IT-ledelse (ITM)
Primære fagområder
  • Innovation/Innovation
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 13-08-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Identificere og beskrive centrale begreber inden for ledelse og organisering af informationssystemer
  • Anvende begreber, modeller og teorier på problemstillinger relateret til viden, forandring og innovation
  • Sammenstille forskellige tilgange til ledelse og organisering af informationssystemer
  • Diskutere og reflektere over anvendeligheden af teori fra kurset i forhold til praktiske problemstillinger
Prøve/delprøver
Ledelse af IS – forandring, innovation og viden.:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Adgang til egne noter, USB-stick samt bøger.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøven følger samme bestemmelser som den ordinære eksamen.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Individuel mundtlig eksamen. Eksamen er med 20 min. forberedelse og hjælpemidler under forberedelsen. En i forberedelsestiden udfærdiget disposition må gerne tages med ind til eksamen.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Virksomheder befinder sig i dag i en dynamisk verden hvor markeder globaliseres og konkurrencen intensiveres i et stadigt stigende tempo. Virtualisering, digitalisering og specialisering skaber nye muligheder og udfordringer for at tilrettelægge arbejdet mere produktivt. Dette stiller krav til ledelsen og organiseringen af informationssystemer, herunder udvælgelse, tilegnelse og udnyttelse af IT-værktøjer og -platforme. Med udgangspunkt i innovations-, forandrings- og vidensledelse beskæftiger dette fag sig med teorier, modeller og begreber til at håndtere disse udfordringer.
 
Innovationsledelse: Nytænkning af produkter, services, organisations- og produktionsformer stiller krav til virksomhedernes innovationsevne. På faget vil de studerende arbejde med forskellige innovationsforståelser og -modeller som kan understøtte ledelsen og organiseringen af innovationsprocesser.
 
Forandringsledelse: Faget sætter fokus på forandringsledelse med henblik på at give de studerende en forståelse for hvilke muligheder, udfordringer og konsekvenser indførelse af ny teknologi skaber i organisationer.
 
Vidensledelse: Kompleks viden og avancerede teknologier udgør vigtige elementer i forretningsgrundlaget for et stigende antal virksomheder. Med emnet vidensledelse, retter faget opmærksomheden mod ledelsesmæssige udfordringer i relation til vidensintensive virksomheder.

Undervisningsformer
Undervisningen foregår som en blanding af storholdsforelæsninger, små gruppeøvelser og diskussion. De studerende vil også blive bedt om forberede mindre opgaver og præsentationer undervejs på kurset.
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 26 timer
Forberedelse til forelæsninger 92 timer
Øvelser 18 timer
Forberedelse til øvelser 36 timer
Eksamensforberedelse 35 timer
Total: 207 timer
Foreløbig litteratur

Dean Andersson og Linda Anderson: “Nøglen til ledelse af forandring- strategier for bevidst forandringslederskab”. Gyldendal Business, 2010, sider 299, ISBN 9788702090734.

 

Peter Holdt Christensen: ”Mere videndeling”, Hans Reitzels Forlag s. 195.
ISBN 9788741253893.

 

Dertil kommer en række artikler.

Sidst opdateret den 13-08-2015