English   Danish

2015/2016  BA-BINTU1006U  Udvikling af større systemer

English Title
Development of Larger Systems

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Torkil Clemmensen - Institut for IT-ledelse (ITM)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
Sidst opdateret den 10-12-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: I projektet og den afsluttende eksamen skal den studerende demonstrere evnen til at
  • beskrive og forklare de begreber, teorier, metoder, teknikker og værktøjer, som er gennemgået i fagene "Udvikling af større systemer" og "Definition af IS";
  • anvende kursernes teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer på konkrete eksempler;
  • analysere en kompleks problemsituation ved hjælp af kursernes teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer og foreslå en eller flere mulige løsninger hvori indgår et IT baseret informationssystem;
  • reflektere kritisk over ligheder og forskelle mellem de teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer, der er gennemgået i de to fag;
  • kunne planlægge og gennemføre en struktureret og metodisk analyse og design af IT-systemer;
  • beskrive og kritisk reflektere over egen problemløsningsproces, herunder valget af analyse- og løsningsstrategi og hvordan begreber, metoder, teknikker og værktøjer er anvendt;
  • præsentere resultaterne i en klar og overskuelig struktur og i et tilgængeligt, præcist og klart sprog.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer.
Prøve/delprøver
Faget har fælles prøver med
BA-BINTU1004U
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Hvor de systemer, der blev arbejdet med de tre første semestre af uddannelsen, var relativt små, enkle og overskuelige, skal vi i dette fag se på udvikling af større systemer. Vi vil se på, hvordan større IT-baserede systemer opbygges. Fokus er på brugerkendskab, brugerinddragelse og co-design af interaktionen gennem hele systemets livscyklus.

 

Udfordringen er at krav til systemet ændrer sig løbende over tid, og det betyder, at systemdesignet skal være fleksibelt. Der vil blive lagt vægt på at give de studerende erfaring med selv at kunne arbejde systematisk med design, udvikling og konstruktion af kvalitets-brugeroplevelser ved brug af større systemer. Programmering forventes at være en kompetence de studerende har erhvervet gennem de første 3 semestre da dette vil være et område der ikke gennemgås.

Ved ”større” systemer forstås blandt andet

  1. systemer, der skal bruges af mennesker i en arbejdsproces
  2. systemer, hvis udviklingsprocesser omfatter mange mennesker og er udstrakt over lang tid
  3. systemer, som er geografisk adskilte (dvs. distribuerede).


Eksempler på ”større” systemer er administrative og proceskontrol systemer i mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere. Bemærk at vægten i kurset ligger på design af brugernes interaktion med sådanne systemer.

Ved udvikling af større systemer er metodiske arbejdsformer, teknikker og værktøjer til analyse, design, konstruktion og dokumentation betinget af den konkrete kontekst.

 

Systemerne skal

  1. opfylde brugerorganisationens og brugerens behov
  2. systemdesignet skal være fleksibelt
  3. være effektive og nemme at bruge og give kvalitets-brugeroplevelser


Faget handler om Menneske-Computer-Interaktion. Faget er integreret med Definition af Infomationssystemer (DIS) faget, og har fælles læringsmål og eksamen med dette fag. 

Human-computer Interaction (Menneske-computer-interaktion) introducerer til principper for og teknikker og værktøjer til design for interaktive oplevelser og design af interaktion med større systemer. Der lægges vægt på forståelse af brugernes behov, idegenerering og konceptualisering, og på design og prototyping og teknikker til afprøvning af brugergrænseflader.

Undervisningsformer
Der tilstræbes en tæt sammenhæng mellem modulerne ("Udvikling af større systemer", og "Definition af IS"), således at de samme typer af systemer belyses ud fra fagenes forskellige vinkler. Der lægges vægt på en vekselvirkning mellem teori og praksis med forelæsningerne, arbejde med praktiske opgaver i analyse, design, programmering m.m., herunder samarbejde og innovationstilgang med inddragelse af case. “Udvikling af større systemer” vil gennemføre et temmelig intensivt forløb, hvor forelæsninger og øvelser flyder sammen.

Brug af e-læring
LEARN vil blive brugt til distribution af undervisningsmateriale til de studerende.
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 28 timer
Forberedelse (F+Ø) 90 timer
Øvelser (inkl. forberedelse) 25 timer
Workshops 4 timer
Fælles semesterrapport 53 timer
Eksamensforberedelse og eksamen 25 timer
Total: 225 timer
Foreløbig litteratur

Deitel & Deitel. Java, How to Program, Kap. 13, Pearson.

 

Interaction Design, beyond human-computer interaction, Wiley & Sons, Ltd. Sharp Helen, Rogers Yvonne and Jenny Preece (2015). (Dersom studerende har 2007 eller 2011 versionen så skal de lige være opmærsom på opdateringer).

 

 

 

 

Sidst opdateret den 10-12-2015