2015/2016  BA-BKOMO1017U  Kommunikationsteori- og strategi: Strategisk kommunikation i mediesamfundet

Strategic Communication in a Society of Mass Media

Type Obligatorisk udbudt som valgfag
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
  • Kresten Jørgensen - Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL)
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Strategi/Strategy
Sidst opdateret den 14-10-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal kunne:
  • Identificere, klassificere og forklare grundlæggende udfordringer i centrale aktørers virke i forhold til de gængse og relevante strategiske kommunikationsudfordringer.
  • Pege på en række konkrete kommunikationsværktøjer og -dimensioner samt gøre rede for såvel deres strategiske som praktiske anvendelse.
  • Analysere og vurdere effekten af en given kommunikationsstrategi og givne kommunikationsværktøjer.
  • Identificere kommunikationsstrategiske problemstillinger og løsninger i en ”case” og klassificere samt forklare argumenter og løsningsforslag.
  • Formulere, afgrænse og analysere kommunikationsstrategiske problemstillinger og formidle dem i et klart og korrekt sprog.
Kommunikationsteori- og strategi: Strategisk kommunikation i mediesamfundet:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Prøven har form af, at den studerende individuelt udarbejder et essay af max 15 normalsider, hvortil der gives 3 uger. Der udarbejdes centralt en opgaveramme. De studerende tager udgangspunkt i en selvvalgt case og en problemstilling inden for rammen. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
For syge/omprøve gælder samme eksamensbestemmelser som for den ordinære eksamen.

Det er fagets formål at træne de studerendes blik for strategisk kommunikation – og herunder i særdeleshed de studerendes blik for strategisk tænkning af 2. orden. Det vil sige den strategiske påvirkning af rammerne for mulig handlen.

Kursusaktivitet: Strategisk kommunikation i mediesamfundet

Studenterarbejdstimer:

Deltagelse i forelæsninger: 20 timer
Øvelser: 24 timer
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af øvelser):82,25 timer
Eksamensforberedelse: 80 timer
7,5 ECTS / 206,25 SAT
  • Jesper Højberg Christensen, Når Forretningen kommunikerer – Topledelsens Nye Strategier, Gyldendal Business, 2010.
  • Kresten Schultz Jørgensen, Virksomhedens Omdømme, Gyldendal Business, 2014.
  • Henrik Merkelsen, Håndbog i strategisk public relations, Samfundslitteratur 2010.
  • Duane Windsor, Theories and theoretical roots of Public Affairs, Harris & Fleischer, The Handbook of Public Affairs, SAGE, 2005.
  • William D. Obermann, A conceptual look at the strategic ressource dynamics of public affairs, Journal of Public Affairs, november 2008.
Sidst opdateret den 14-10-2015