English   Danish

2015/2016  BA-BPSYO1513U  Virksomhedsstudier

English Title
Management studies

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Henrich Dahlgren - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedsstudier/Cultural studies
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 02-06-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne:
  • Foretage en analyse af en konkret virksomhed med udgangspunkt i erhvervsøkonomisk teori, der omfatter kursets 5 temaer. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes.
  • Kunne anvende erhvervsøkonomiske teorier til at analysere specifikke elementer inden for de 5 temaer i en virksomhedsanalyse. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes.
  • Kunne udvælge, kombinere og integrere relevante erhvervsøkonomiske teorier til at analysere de valgte forhold i casevirksomheden.
Forudsætninger for at deltage i kurset
.
Prøve/delprøver
Faget har to selvstændige prøver:
1. Integreret opgave i Virksomhedsstudier og Økonomisk psykologi:
Prøvens ECTS7,5
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveIndividuel
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
Varighed24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
Bedømmer(e)Eksaminator og bi-eksaminator
EksamensperiodeEfterår og Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
2. Integreret opgave i Virksomhedsstudier og Økonomisk psykologi:
Prøvens ECTS7,5
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveIndividuel
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
Varighed24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
Bedømmer(e)Eksaminator og bi-eksaminator
EksamensperiodeEfterår og Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Virksomhedsstudier adresserer en række spørgsmål, som er centrale for at forstå, hvad en virksomhed er, hvordan den fungerer, hvilken betydning omgivelserne har og hvordan den udvikler sig over tid. Virksomhedsstudier beskæftiger sig først med at forstå, hvorledes en virksomhed organiseres fra iværksætter-stadiet til den bliver en multidivisionaliseret og multinational organisation. Herefter fokuseres på at afdække de økonomiske kræfter, der bestemmer virksomhedens horisontale og vertikale grænser. Vi ser på virksomhedens ejerstruktur og styring. Herefter belyses virksomheden ud fra henholdsvis interne og eksterne strategi-analyser, ligesom multiproduktvirksomheders strategi og identitets-dannelse diskuteres. Kursets afsluttes med at diskutere, hvordan virksomheden gennemfører innovative aktiviteter og hvordan ny viden kan forsvares via diverse former for IP-rettigheder.

 

Fagets fem temaer:

 

1) Virksomhedens organisationsbiografi

2) Virksomhedens grænser for størrelse og vækst

3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse

4) Virksomhedens strategi og identitet

5) Virksomhedens innovative aktiviteter og approprierings-strategier

 

Kurset består af en forelæsningsrække med én forelæsning (3h) og én øvelse (2h) pr. uge. Sideløbende skal de studerende også i grupper på op til 5 studerende arbejde med opgaver, der tager udgangspunkt i analysen af den ved semesterstart tildelte casevirksomhed.

Undervisningsformer
Forelæsninger og øvelser
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 36 timer
Øvelser 24 timer
Forberedelse til forelæsninger 72 timer
Forberedelse til øvelser 96 timer
Foreløbig litteratur

Indikativ (se pensum i lektionsplanen på CBSlearn)

 

Barney, J. B. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, 17(1): 99-120

 

Baron, J.N. & D.M. Kreps (1999), Employment and economics, in Strategic human resources: Frameworks for general managers, chapter 4, 62-94, New York: Wiley & Sons

 

Boeker, W. (1989), Strategic Change: The effects of founding and history, Academy of Management Journal, 32(3): 489-515

 

CBS (2007), Danfoss: Case Competition, Frederiksberg: CBS

 

Chandler, A.D. (1990), Scale, scope, and organizational capabilities, in Scale and scope: The dynamics of industrial capitalism, chapter 2, 14-46, Cambridge, Mass.: Belknap Press

 

Eisenhardt, K.M. (1989), Agency theory: An assessment and review, Academy of Management Review, 14(1): 57-74

 

Goold, M. and K. Luchs (1993), Why diversify? Four decades of management thinking, Academy of Management Executive, 7(3): 7-25

 

Greiner, L. E. (1972), Evolution and revolution as organizations grow, Harvard Business Review, 50(4): 37- 46

 

Knudsen, C. (2014), Erhvervsøkonomi: Virksomheden i organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning, København: Samfundslitteratur

 

Langlois, R. N. (2003), The vanishing hand: The changing dynamics of industrial capitalism, Industrial and Corporate Change, 12(2): 351-385

 

Levinthal, D.A. & J.G. March (1993), The myopia of learning, Strategic Management Journal, 14(2): 95-112

 

McGahan, A.M., Argyres, N. and J.A.C. Baum (2004), Context, technology and strategy: Forging new perspectives on the industry life cycle, Advances in Strategic Management, 21: 1-21

 

Mintzberg, H. (1983), Structure in Fives: Designing effective organizations,Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.

 

Penrose, E. (1955), Research on the business firm: Limits to the growth and size of firms, American Economic Review, 45(2): 531-543

 

Porter, M.E. (2008), The five competitive forces that shape strategy, Harvard Business Review, 86(1): 78-93

 

Prahalad, C. K. and G. Hamel (1990), The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3): 79-91

 

Van de Ven, A. and M. S. Poole (1995), Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, 20(3): 510-540

Sidst opdateret den 02-06-2015