2015/2016  BA-BPSYO1562U  Kommunikation og organisering

Communication and organisation

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
  • Morten Sloth - Institut for Organisation (IOA)
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 27-04-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Fastlægges senere
Kommunikation og organisering:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
.
Opgavetype Essay
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer og Sommer

Kommunikation er i sig selv et centralt og vidtspændende felt, som det er væsentligt at have et vist systematisk og teorifunderet indblik i. Der kan anlægges mange forskelligartede forståelsesrammer, som igen afspejles i forskelligartede teoretiseringer, modeludformninger, analysetilgange og praksisanbefalinger.

I dette kursus, som er placeret på bachelorstudiets afsluttende semester, anlægges en vinkling, der kan medvirke til at sammenknytte uddannelsens tre strenge. Her priviligeres den tilgang, at menneskelig adfærd er fundamentalt kommunikativ i sin karakter. Dermed bliver en kommunikativ vinkling på såvel forståelsen af menneskelig adfærd generelt som på organisatorisk udfoldelse - herunder den økonomiske - den afgørende røde tråd i kurset.

Kommunikation bliver således ikke blot et yderligere fagspecifikt element i uddannelsen, men en bestemt måde at anskue menneskelig, organisatorisk aktivitet på, uanset hvilke intentioner denne aktivitet har og hvilke fagligheder, den i øvrigt trækker på.

Forskellige kommunikative forståelser og teorier fokuserer ofte på lidt forskellige fænomener og praksisområder. Og da teorierne ikke blot afspejler forskellige dele af praksis, men tillige medvirker til konstitueringen af, hvad der udgør en "velbegrundet" indsats på et givet område, bliver det en væsentlig del af kursets formål at bibringe de studerende en forståelse af denne kontingens.

Anlæggelse af et bestemt kommunikativt perspektiv på et givet felt er afgørende for, hvad man ser som relevante handlingsmuligheder. Derfor er beherskelse af flere perspektiver afgørende for udvikling af reflekterende praktikere.

I kurset tilstræbes en kombination af passende bredde i præsentationen af kommunikative forståelser og teorier med en passende vægt på praktisk analytisk arbejde, der kan håndgribeliggøre perspektiver og handlingsmuligheder.

Blandt de inddragne tilgange vil kunne være:

- Forskellige klassiske transmissionsteorier,

- Talehandlinger