2015/2016
DIP-D1FMO2006U Afsluttende Projekt
English Title |
Afsluttende Projekt |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Carsten Ørts Hansen - Institut for Produktion og
Erhvervsøkonomi (PEØ)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
30-10-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved prøven skal den studerende:
- være i stand til at udarbejde en erhvervsøkonomisk
problemstilling ved brug af erhvervsøkonomiske teorier, modeller og
metoder i de obligatoriske fag samt valgfag på HD 1. dels
studiet.
- kunne vælge og argumentere for brugen af relevante
erhvervsøkonomiske teorier og modeller.
- kunne beskrive og forklare de metodemæssige overvejelser og
perspektiver og deres indflydelse på de valgte løsninger.
- kunne beskrive og anvende erhvervsøkonomiske modeller og
teorier og metoder på et konktret erhvervsøkonomisk problem.
- kunne konkludere på det problem, der behandles, ved anvendelse
af relevante teorier.
- være i stand til at opstille alternative løsningsforslag og
diskutere grundlaget for et valg mellem disse.
|
Prøve/delprøver |
Afsluttende
projekt:
|
Prøvens ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Det er en forudsætning for at deltage i den
mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden
afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på
baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den
individuelle mundtlige præstation. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 40 sider |
|
Grupper af 2 studerende skriver 30 normalsider.
Grupper af 3-4 studerende skriver 40 normalsider.
Selvstuderende skriver 30 normalsider. |
Opgavetype |
HD 1. dels projekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer, Et gruppeprojekt der behandler
en erhvervsøkonomisk problemstilling samt en individuel mundtlig
prøve med udgangspunkt i gruppeprojektets problemstilling og
problembehandling.
Der gives individuelle karakterer: en samlet karakter for projektet
og den individuelles mundtlige præstation.
Projektet udarbejdes i grupper på 2-4 studerende. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved syge/omprøven kan den studerende
vælge at genindlevere det skriftlige projekt som det er og deltage
i den mundtlige omprøve eller vælge at skrive et kort tillæg på
max. 5 sider til det eksisterende projekt. Indholdet af tillægget
kan være en præcisering, uddybning eller perspektivering af
problemstillinger i selve projektet.
Vær opmærksom på at projektet SKAL genindleveres i tre eksemplarer
ved en evt. syge-/omprøve, uanset om der er skrevet et tillæg eller
ej. Såfremt der er skrevet et tillæg skal dette naturligvis også
vedlægges projektet.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med projektarbejdet er at udvikle den studerendes evne
til at anvende relevante teorier, modeller og metoder ved løsning
af ofte komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger. Den
studerende trænes i selvstændigt at kunne identificere og beskrive
en praktisk problemstilling. I forlængelse heraf trænes den
studerende i at udarbejde en klar problemformulering. Den
studerende skal kunne operationalisere problemformuleringen i de
undersøgelsesspørgsmål, som ønskes belyst. Med udgangspunkt i
problemformuleringen og på baggrund af foretagne analyser og
tolkning af data, skal den studerende kunne opstille alternative
løsningsforslag og diskutere grundlaget for et valg mellem disse.
Beslutningsgrundlaget vil omfatte økonomiske analyser og
vurderinger af de udarbejdede løsningsforslag.
Gennem dette fag skal den studerende således udvikle viden,
færdigheder og kompetencer i at kunne arbejde metodisk samt
inddrage relevante teorier ved løsning af problemstillinger fra
praksis.
Evnen til at kunne gennemføre denne proces trænes i faget
Erhvervsøkonomisk Metode og det teoretiske grundlag hentes fra de
øvrige fag på uddannelsen, med særligt fokus på faget
Erhvervsøkonomi, idet der er tale om et erhvervsøkonomisk
projekt
|
Undervisningsformer |
Der er tale om holdundervisning og
gruppevejledning. På holdlektionerne arbejdes der specifikt med
pensum i forhold til konkrete problemstillinger i organisationer
eller virksomheder, som de studerende ønsker at analysere. Med
udgangspunkt i de enkelte projekter præsenteres og diskuteres
pensum i konkrete problemstillinger. Holdlæreren gennemfører
derudover vejledning til den enkelte
projektgruppe. |
Sidst opdateret den
30-10-2015