2015/2016 DIP-D1FMV2011U International Økonomi og Business
English Title | |
International Economics and Business |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-04-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Efter at have gennemført faget skal
den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
For at opnå det fulde udbytte af undervisningen anbefales det at den studerende har gennemført det obligatoriske fag Samfundsøkonomi. | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Globaliseringen medfører tiltagende mobilitet af varer, kapital, viden og arbejdskraft og giver dermed nye muligheder og udfordringer for virksomheder og samfundet som helhed. I det valgfrie fag International Økonomi og Business identificeres og diskuteres betydningen af de nye udfordringer og muligheder.
Målsætningen for faget International Økonomi og Business er dels at give den studerende indsigt i teorier og modeller for international Økonomi, der sætter denne i stand til at forstå og analysere overordnede samfundsøkonomiske problemstillinger såsom; hvem vi handler med? I hvor høj grad international handel medfører specialisering mellem lande? Hvilke grupper og industrier vinder og taber ved international handel? Hvad er konsekvensen af en toldafgift eller handelsbarrierer? Og dels er målsætningen for faget International Økonomi og Business at give den studerende indsigt i teorier og modeller relateret til udviklingen af den multinationale virksomhed. Det forventes at den studerende opnår indsigt i de faktorer der influerer virksomhedes valg af internationale markeder og at faget bidrager til at den studerende vil kunne analyserer spørgsmål relateret til virksomhedens internationale organisation såsom; under hvilke forudsætninger er det fordelagtigt at anvende en lokal agent? Hvornår det er mere hensigtsmæssigt selv at varetage lokal produktion og/eller salg? Kan det betale sig at sælge til en lavere pris på udenlandske markeder end på hjemmemarkedet? Hvilken muligheder giver skatteforskelle mellem lande og hvorledes kan virksomheden udnytte disse?
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Holdundervisning vekslende mellem forelæsning, øvelsesopgaver, cases og dialog. | |||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Valgfaget udbydes både onsdage og torsdage kl. 17.10-20.40. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Krugman, P. R., Obstfeld, M. og Melitz, M. J. (2014). International Trade: Theory and Policy, 10 udgave, Pearson
Håkanson, L. (2014). The role of psychic distance in international trade: a longitudinal analysis, International Marketing Review 31(3), 210-236.
Johanson, J., og Valhne, J-E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, Journal of International Business Studies, 40(9): 1-21.
|