2015/2016  DIP-DREGV1039U  Finansiel planlægning

Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HD (REØ)
  • Jens Kristian Andersen - Institut for Regnskab og Revision (RR)
Studiesekretær:
Birgitte Skov
Mail: bs.acc@cbs.dk
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Sidst opdateret den 05-08-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Fagets overordnede mål er at give de studerende en basisviden omkring betydningen af mere overordnede finansieringsforhold for den strategiske styring af virksomheden. De studerende vil således få kompetencer til forståelse af strategiske aspekter som grundlag for hvilke elementer der har indvirkning på værdiansættelse af virksomheder.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Progressionsvalgfag som kun udbydes til HD(R) studerende.
Finansiel planlægning:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Eksamen består af en skriftlig synopsis lavet i grupper, som danner grundlaget for en individuel mundtlig udprøvning.
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår, Ordinær: Aflevering af synopsis slut september og individuel mundtlig prøve i uge 40.

Syge- omprøve: Aflevering af ny individuel synopsis i uge 51 med mundtlig eksamen i uge 2.

Præcise datoer oplyses på E-campus
Aflevering af ny individuel synopsis i uge 51 med mundtlig eksamen uge 2

Faget er i princippet inddelt i 4 områder:

• Det første område behandler helt overordnet virksomhedens investerings-/finansieringsbeslutninger, kapitalomkostning og kapitalstruktur og forståelsen af opbygningen af de finansielle markeder, som danner grundlag for forståelsen af værdiskabelsesprocessen i virksomheden, herunder strategiske risikoforhold.

• Det andet område behandler virksomhedens cashflow, herunder cashflow-genereringens betydning for den vækst virksomheden evner at opretholde, også set i lyset af risiko. Working capital er i den sammenhæng et centralt fokusområde.

• Det tredje område behandler kriterierne omkring investeringsbeslutninger i sammenkædning med den finansiering investeringerne afstedkommer. Hvorledes finansierer virksomheden sine investeringer optimalt, også set i lyset af indvirkningen på virksomhedens kapitalstruktur.

• Det fjerde og sidste område behandler kapitalomkostningen, cost of capital eller WACC`en. Trade off`s i relation til virksomhednes optimale kapitalstruktur diskuteres i sammenkædning med betydningen fra finansiel destress, skat mv.
Faget består af 30 lektioner af 45 minuteres varighed. Undervisningen foregår på hold, der inddeles i et antal grupper.
Der veksles mellem forelæsninger, gruppearbejder, klassedialog, studenterpræsentationer, små øvelser og løbende diskussioner.

Undervejs behandles der i grupper ca. 4 skriftlige opgaver på 3-4 sider som dækker hovedområderne i pensum.

Hver gruppe afleverer to skriftlige besvarelser og skal præstere to opponeringer.
Undervisere og øvrige grupper fungerer undervejs som opponenter.

Undervisning kl. 17.10 - 19.45
Tirsdag uge: 33, 34, 36, 37, 38