2015/2016  DIP-DSCMO1077U  Strategic Supply Chain Management

Kursets ECTS 5 ECTS
Niveau Diplom
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HD (SCM)
  • Kim Sundtoft Hald - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Organisation/Organization
  • Strategi/Strategy
  • Supply chain management and logistik/Supply chain management and logistics
Sidst opdateret den 19-11-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Viden:
Faget giver den studerende viden om strategibegrebet i en supply chain kontekst. Den studerende opnår desuden viden om hvordan forskellige former for strategiske beslutningsanalyser af virksomheders supply chain kan designes og gennemføres, samt hvordan supply chain performance kan måles og supply chain risici identificeres, analyseres og reduceres.

Færdigheder:
Den studerende skal kunne:
• Forklare strategibegrebet i en supply chain kontekst og i konkrete case situationer.
• Anvende grundlæggende teoretiske perspektiver og modeller fra litteraturen til at designe og gennemføre strategiske supply chain beslutningsanalyser i konkrete case situationer.
• Forklare hvordan supply chain performance generelt og i konkrete case situationer kan måles.
• Identificere, analysere og reducere supply chain risici i konkrete case situationer.

Kompetencer:
Den studerende opnår kompetence i at foretage beslutningsanalyse af konkrete strategiske problemstillinger i en supply chain kontekst. Med denne kompetence får den studerende fundamentet til at kunne reflektere over de strategiske implikationer af en konkret supply chain management praksis. Den studerende får ligeledes muligheden for at kunne indgå i jobmæssige sammenhænge hvor strategier diskuteres og fastlægges.
Strategic Supply Chain Management:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår og Forår, Synopsisaflevering 30.03.2016. Mundtlig eksamen på følgende datoer 11-12.04 2016.
Sidste frist for rettidig framelding fastsættes på e-campus.
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Synopsisaflevering 18.04.2016. Mundtlig eksamen 28.04 2016
Sidste frist for rettidig framelding fastsættes på e-campus.

Ved den mundtlige eksamen redegør den studerende kort (højst 5 minutter) for den udarbejdede synopsis. Derefter stiller eksaminator spørgsmål til synopsis. Der kan med fordel medbringes uddelingskopier af powerpoint slides som kan understøtte fremlæggelsen. Der lægges vægt på, at den studerende frit kan anvende og diskutere begreber og modeller fra hele pensum til belysning af problemstillingen og analyse i synopsis. Spørgsmål til øvrige dele af pensum kan også forekomme.

Fagets formål er at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for strategisk supply chain management.

Faget etablerer forståelse for strategibegrebet i en supply chain og operations management kontekst. Forskellige typer af supply chain strategier introduceres og diskuteres. Faget søger svar på hvordan supply chain strategier kan udarbejdes med udgangspunkt i virksomhedens forretningsstrategi, karakteristika ved virksomheders produkter og serviceydelser samt forskellige faktorer i virksomheders omverden, herunder markedet.

Faget diskuterer hvordan supply chain performance kan måles, samt hvordan mål kan udvælges og tilpasses konkrete supply chain strategier. Faget diskuterer også hvordan supply chain risici kan identificeres, analyseres og reduceres, samt hvordan beslutningsmodeller omhandlende positionering af virksomheder, fabrikker og opgaver i forsyningsnetværk kan forstås og anvendes. Her behandles beslutninger der vedrører outsourcing og lokalisering af faciliteter i netværk.

Forelæsninger, klassedialog, case studier, ”in class” simuleringer, gruppearbejde og præsentationer.

For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi

Studieadministrator: Gitte Østergaard, goe.om @cbs.dk
Fagansvarlig: Kim Sundtoft Hald ksh.om@cbs.dk

Bøger

Chopra, S. & Meindl, P. 2016, “Supply Chain Management, Strategy, Planning, and Operation”, Sixth Edition, ISBN: 978-1-292-09356-7, (SCM).

Slack, N., & Lewis, M. 2015, “Operations Strategy”, Fourth edition, ISBN: 978-1-292-01779-2 (OS).

Artikler

Melnyk, S.A., Davis, E.W., Spekman, R.E. and Sandor, J. 2010, “ Outcome driven supply chains”, MIT Sloan Management Review, Winter, 51, 2, pp. 33-38.

Ketchen, D, & Hult, G 2007, 'Bridging organization theory and supply chain management: The case of best value supply chains', Journal Of Operations Management, 25, 2, pp. 573-580.

McIvor, R. 2008, “ What is the right outsourcing strategy for your process?”, European Management Journal, 26, 1, pp. 24-34.

Chopra, S. and Sodhi, M. S. 2004, “ Managing risk to avoid supply-chain breakdown”, Sloan Management Review, Fall, pp. 53-61.

Norrman, A. & Jansson, U. 2004, " Ericsson's proactive supply chain risk management approach after a serious sub-supplier accident", International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 34, 5, pp. 434-456.

Shah, J. & Singh, N. 2001, " Benchmarking Internal Supply Chain Performance: Development of a Framework", Journal of Supply Chain Management, vol. 37, no. 1, pp. 37-47.

Sidst opdateret den 19-11-2015