2015/2016  DIP-DSCMV1028U  Supplier Relationships - Online kursus

Niveau Diplom
Starttidspunkt Efterår
Max. antal deltagere 40
Studienævnet for HD (SCM)
  • Kim Sundtoft Hald - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Markedsføring/Marketing
  • Organisation/Organization
  • Supply chain management and logistik/Supply chain management and logistics
Sidst opdateret den 27-03-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Fagets formål er at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for centrale modeller og metoder der danner grundlag for styring og udvikling af leverandørrelationer.

Viden:
Faget giver den studerende en forskningsbaseret viden om leverandør-relationens centrale rolle for værdiskabelse i organisationen.

Herudover tilvejebringer faget den studerende viden om en bred vifte af metoder og modeller som kan bringes i anvendelse til analyse og udvikling af virksomhedens leverandørrelationer, med henblik på at øge den værdi der skabes gennem interaktion med leverandører i organisationens leverandør-netværk.

Færdigheder:
Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne:
• Forstå og vurdere forskellige typer af leverandørrelationer, deres underliggende relations-dynamikker samt hvordan de konkret kan skabe værdi for købervirksomheden.
• Anvende fagets modeller og metoder til analyse af virksomheders leverandører og leverandørrelationer med henblik på at skabe forbedret grundlag for styring og udvikling af strategiske samarbejder.

Kompetencer:
Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til styring og udvikling af leverandørrelationer.
Med denne kompetence får den studerende fundamentet til at kunne indgå i både traditionelle og mere udviklingsorienterede opgaver indenfor strategisk indkøb og sourcing i en arbejdsmæssig sammenhæng.
Supplier Relationships:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 3 studerende
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter, Fastsættes i studievejledningen på e-campus
Fastsættes i studievejledningen på e-campus

Supplier relationship management omhandler ledelse af leverandørrelationer og leverandører. Konceptet fokuserer på at integrere leverandører gennem et tæt samarbejde om udvikling af bestemte processer med henblik på at skabe værdi og reducere de samlede omkostninger i forsyningskæden.

Fagets indhold motiveres af, at en voksende dele af værdiskabelsen i en række værdikæder i dag sker i leverandørnetværket og i særdeleshed gennem samarbejde med virksomhedens vigtigste leverandører. Fagets primære fokus er styring og udvikling af strategiske leverandørrelationer og partnerskaber. Faget er opdelt i tre moduler.

Første modul fokuserer på at give en grundlæggende introduktion til leverandørrelationer. Hvad består leverandørrelationer af og hvordan kan en leverandørrelation analyseres er et væsentligt spørgsmål i dette modul.

Andet modul fokuseret på de væsentligste dynamikker/faktorer i leverandørrelationer. Formålet er at bibringe en dyb forståelse for begreberne: Værdi, magt/afhængighed, tillid og attraktivitet i leverandørrelationer.

Tredje modul anvender et udviklingsperspektiv på leverandørrelationer. Modulet fokuserer både på hvordan leverandører kan udvikles, hvordan stærke leverandørrelationer kan udvikles, samt på hvordan leverandører kan inddrages i forskellige former for fælles udviklingstiltag.

Faget er et ONLINE fag. En høj grad af selvstudie fra den studerendes side må påregnes. Faget består af en række forskellige selvaktivringselementer som eksempelvis video-elementer, quiz-elementer og øvelses-elementer. LEARN benyttes som den primære platform. Faget består desuden af flere realtids seancer hvor vi introducerer og opsummerer fagets indhold og moduler.

For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi

Studieadministrator: Pernille Nielsen pen.om@cbs.dk
Fagansvarlig: Kim S. Hald ksh.om@cbs.dk

Efterår 2015 - online undervisning:

Undervisningen er primært baseret på selvstudie med modulopsamlinger, der foregår på Adobe Connect.
Der vil være intro og afslutning på faget onsdag kl. 19 - 20 i ugerne 35 og 38.
Modulopsamlingerne vil være ondage kl. 19-21 i ugerne 38,43 og 47.

Fagets litteratur består af en række atikler, cases og bogkapitler. Litteraturen gøres tilgængelig via LEARN og links til artikledatabaser.

Sidst opdateret den 27-03-2015