2015/2016 KAN-CFILV1209U Kulturteori - om kultur, etik og værdier
English Title | |
Cultural theory - on culture, ethics and values |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/student-hub/aabningstider-og-kontaktinformation | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: De studerende skal kunne
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Kultur og etik er traditionelt fremmede områder for erhvervslivet. I de senere år er der sket en tilnærmelse. Det skyldes fire ting:
I de senere år er mange organisationer blevet opmærksomme på, at klassiske styringsredskaber som finansiel styring (penge) og bureaukratisk styring (magt) må suppleres med styring med visioner og værdier. Blot kan visioner og værdier ikke forudsættes i et pluralistisk samfund. De kan heller ikke gennemtvinges. De forudsætter accept og motivation. Undervisningen sigter mod at præcisere og nuancere forståelsen for hvad kultur og værdier er, hvordan de udvikler sig i moderne samfund, og hvordan organisationer kan bruge dem til at forfine og forbedre deres viden om sig selv og deres omverden. Faget er opbygget i to dele. I den første del vises der, hvordan samfundet som helhed er ramt af et kulturtab, så stadig færre kulturelle ressourcer og værdier kan forudsættes og tages for givet. I stedet for én kultur har vi et multikulkturelt samfund med subkulturer, som ofte er meget selvbevidste og meget flygtige. De har hver deres moral og værdier. I den anden del vises det, hvordan organisationer kan kompensere for kulturtabet ved selv at udvikle kultur og selv at definere deres værdier. Det åbner for en ny opfattelse af etik, som ikke rummer nogen facitliste og ikke appellerer til værdier, som er fastlagt én gang for alle. En handling er etisk hvis alle berørte parter kan acceptere den. For at finde frem til hvad der er etisk må en organisation udvikle fælles værdier gennem en samtale med sine interessenter. På den måde bliver etik et forsøg på at udvikle en "kultur for kulturerne" og en "moral for moraler". Etik bliver moralens anden orden. Samtalen om værdier er udgangspunktet for at definere virksomhedens etik. Med et Etisk Regnskab kan en virksomhed måle om den lever op til sin egen vision om, hvad der er acceptabelt. Og med en accept af Virksomheders Sociale ansvar (CSR) kan en virksomhed markere, hvor den vil gøre en særlig indsats for sin kultur og sine værdier. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Faget er sammensat af forelæsninger, studenteroplæg og diskussion. Der forventes aktiv deltagelse. | |||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Faget har tidligere år været udbudt af cand.merc. studienævnet (CM_G52). |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur:
Kompendium til Kulturteori, Samfundslitteratur (Komp). Ole Thyssen: Værdiledelse. Om organisationer og etik, 4. rev. udg.,2005,Gyldendal (VL). Ole Thyssen:Kommunikation, kultur og etik, 1994/1999, Handelshøjskolens Forlag (KKE) |