Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Kandidatafhandlingen skal dokumentere
den studerendes færdigheder i at anvende videnskabelige metoder og
teorier under arbejdet med en afgrænset faglig problemstilling samt
evne til faglig fordybelse.
Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende således kunne
- håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende
- formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
kandidatafhandlingen og dens indhold
- argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for
at løse problemet
- forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt ved
besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet
- udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion
- argumentere for relevansen af den anvendte teori
- udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet
- forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion
- forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
|
Prøve/delprøver |
Kandidatspeciale:
|
Prøvens
ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Afhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i
en gruppe med 2 studerende (dobbeltspeciale). Det mundtlige forsvar
er individuelt. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Omfanget af en individuelt udarbejdet
kandidatafhandling skal være på maks. 80 sider a 2275 typeenheder,
og omfanget af en gruppeafhandling skal være på maks. 120 sider a
2275 typeenheder. Det angivne omfang er inklusive resumé, men
eksklusive bilag, bibliografi og appendiks. Fravigelse fra dette
omfang kan kun ske i særligt begrundede tilfælde, og kræver
studienævnets godkendelse. |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Der skal foreligge et resumé af kandidatafhandlingen.
Der udarbejdes derfor en titel samt et resumé på maksimum 2
normalsider a 2275 typeenheder skrevet på et andet sprog end selve
afhandlingen. Er kandidatafhandlingen skrevet på dansk, skrives
resuméet på det valgte fremmedsprog eller på engelsk. Er
kandidatafhandlingen skrevet på fremmedsproget, skal resuméet
skrives på dansk.
Resuméet skal indledes med en specialetitel på det anvendte
fremmedsprog.
Resuméet indgår i bedømmelsen. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
•Såfremt den studerende har
afleveret kandidatafhandlingen, men bliver syg til det mundtlige
forsvar, arrangeres hurtigst muligt et nyt forsvar på baggrund af
den indleverede afhandling.
•Såfremt den studerende ikke består kandidatafhandlingen, skal den
studerende ved omprøven efter samråd med vejleder indlevere
kandidatafhandlingen i omarbejdet form. En forudsætning herfor er
at den studerende fortsat er indskrevet på studiet.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Sprog
Den studerende kan vælge at skrive afhandlingen på dansk, engelsk
eller det fremmedsprog som vedkommende har valgt på
sprogblokken.
Det mundtlige forsvar
Efter den studerendes eget valg holdes det mundtlige forsvar på
dansk eller det fremmedsprog afhandlingen er skrevet på.
Karakteren indgår i karaktergennemsnittet som to karakterer. Der
foretages en helhedsvurdering af afhandlingen og det mundtlige
forsvar.
I bedømmelsen af afhandlingen indgår ud over det faglige indhold
den studerendes stave- og formuleringsevne således at en god
sprogbehandling kan påvirke karakteren i opadgående retning, mens
en dårlig sprogbehandling kan påvirke karakteren i nedadgående
retning. Resumeet kan på tilsvarende måde påvirke karakteren i
opad- eller nedadgående retning.
Afleveringsfrist
Hvis den studerende ikke afleverer kandidatafhandlingen til den
fastsatte afleveringsfrist, fastsættes en ny frist på 3 måneder og
en ændret opgaveformulering. Manglende aflevering til den fastsatte
dato tæller som et eksamensforsøg.
Studerende der har afleveret kontrakt senest d. 30. september 2012
kan dog ved afleveringen af selve afhandlingen vælge om de ønsker ½
eller 1 times forsvar.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Kandidatafhandlingen er en større selvstændig skriftlig
afhandling vedrørende et emne, som skal ligge inden for de faglige
områder som indgår i kandidatuddannelsen i erhvervssprog og
international erhvervskommunikation, og som er genstand for den
forskning som relaterer hertil.
Emne
Valget af emne for afhandlingen træffer den studerende i samråd med
en eller flere undervisere der fungerer som vejleder(e).Den
studerende kan frit vælge om emnet for kandidatafhandlingen skal
ligge inden for et eller flere af de fagområder den studerende har
beskæftiget sig med på uddannelsen.
Opgaveformuleringen skal godkendes forud for vejledningsforløbet.
Samtidig med godkendelsen fastsættes en afleveringsdato og en plan
for vejledningen. Der henvises i øvrigt til Retningslinjer for
afleveringsfrister for kandidatafhandlinger på CBS:
http://frontpage.cbs.dk/sar/docs?id=475
Målbeskrivelse
Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav:
- afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)
- afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår)samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen
- der er konsistens, således atvalg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen (gælder empiriske afhandlinger)
- der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion
- analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri
- afhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings)litteratur
- afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes
(gælder ”især” eller ”kun” for teoretiske afhandlinger)
- afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, fx ved at kendt
teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny (kombination
af) teori anvendes på et kendt problem.
|
Undervisningsformer |
Vejledning
Under udarbejdelsen af kandidatafhandlingen er den studerende
berettiget til at modtage vejledning i et af studienævnet nærmere
fastsat omfang og tidsrum som fremgår af studiets hjemmeside under
Kandidatafhandling, vejledning.
Såfremt der er flere vejledere, fungerer den ene som hovedvejleder
og eksaminator. |