2015/2016 KAN-CMLMV1634U Ledelses- og medarbejderkommunikation
English Title | |
Management and Employee Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 30 |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Leif Pjetursson | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 24-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Formålet med undervisningen er at de
studerende får viden om moderne ledelseskommunikation, både for
top- og mellemledere, samt hvilke konsekvenser denne kommunikation
har for medarbejdere.
Kurset har grundlæggende et anvendelsesorienteret sigte, hvor det er et must at de studerende lærer at bygge bro mellem teori og praksis. Det handler således ikke om, at der findes en færdig teoretisk facitliste, som læreren leverer. Det handler om at anvende dele af relevante teorier i praksis - og i dette møde sker en optimal sammensmeltning. De studerende får stor indsigt i, hvordan moderne ledelse og ledelseskommunikation udfolder sig i de mange ofte meget forskelligartede kontekster, som virksomhederne udgør (branche, størrelse, internationalsering mv.)Sideløbende indføres de studerende i en lang række nye ledelses- og kommunkationsteorier, som der de sidste 20 år er blevet taget i anvendelse i mange organisationer, teorier som ofte også konsulenter trækker på, når de bistår virksomhederne og samtidig teorier som i stadig højere grad indgår i det enorme antal ledelsesuddannelser, som i dag udbydes på master og diplomplan i Danmark. De studerende erhverver herved både akademiske evner til at analyse ledelse og kommunikation, samt opnår kompetence i, hvordan man som konsulent kan medvirke til at løse de kommunikative problemstillinger, som virksomhederne selv oplever, at de har. Ved kursets afslutning skal de studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Noget kendskab til organisation og kommunikation. | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
På kurset introduceres de studerende for videnskabsteoretiske hovedparadigmer som har stor indflydelse på moderne ledelseskommunikation og som temmelig nøje også afspejler den samfundsmæssige udvikling gennem godt 100 år: Centralt står klassisk ledelse- og organisationsteori overfor konstruktionismen, herunder systemisk og narrativ teori.
De studerende arbejder med en række centrale emner inden for ledelses- og medarbejderkommunikation: Udvikling af den moderne organisation - og behovet for nye kommunikative kompetencer, Udvikling af ledelsesbegrebet og lederroller, herunde kommunikation og den daglige drift, kommunikation og ledelse af forandringer (vsioner, strategier, værdier, projekter mv.) og dialogisk ledelse (coaching, MUS, feed-back, teamledelse.
De studerende skal opnå indsigt i udviklingen af vidensamfundet og herunder de ændringer der er sket strukturelt, økonomisk, ledelses- og styringsmæssigt i danske og multinationale virksomheder. I tilknytning hertil opnås kompetence i at analysere de kommunikationsmæssige effekter på leder-medarbejderrelationen, som hele udviklingen har medført.
De studerende skal udvikle evne til at identificere og analysere centrale ledelsesmæssige og kommunikative problemstillinger, som virksomheder og deres medarbejdere befinder sig i. I den forbindelse skal de studerende peger på mulige teorier- og fragementer, der kan bruges til at analyse problemstillingen, konkludere og afslutningvis anbefale mulige handlinger og kommunikative handlinger, som vil være bedst for lederen at anvende.
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem læreroplæg, gruppe- og plenumdialoger og øvelser. Desuden kobles der field work til kurset, i form af virkelige småcases fra lederuddannelser, ligesom de studerendes egne arbejdslivserfaringer også i høj grad inddrages og medreflekteres. | |||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Litteraturliste: Heidi Hansen: Kommunikation skaber din organisation, Hans Reitzels Forlag, 2011 Carsten Hornstrup et al.: Systemisk ledelse, Dansk Psykologisk Forlag, 2005 Leif Pjetursson, Når ledelse er kommunikation, Lindhardt og Ringhof Business 2011
Desuden anvendes et kompendium med diverse tekster om ledelses-
og medarbejderkommunikation i et klassisk og
systemteoretisk/konstruktivistisk lys.
|