’HRM som teori og praksis’ introducerer den studerende til den
nyvalgte specialisering, fagområdet Human Resource Management
(HRM).
Udgangspunktet er, at HRM ikke kun beskæftiger sig med
problemstillinger knyttet til individer i en kontekstløs situation,
men derimod handler om en
strategisk forankret integration af personer og opgaver i en
organisatorisk kontekst. Faget tager afsæt i det fagområde, som HRM
har erstattet for ca. 20 år siden, nemlig Personnel Management
(PM), og anskueliggør den grundlæggende paradigmatiske forskel
mellem disse to teoriområder (PM og HRM). På den baggrund
præsenteres og reflekteres derover de væsentligste
forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM.
Faget folder HRM ud som både en strategisk, professionel praksis og
et akademisk forskningsområde. Fagets fremdrift følger den såkaldte
’HRM-cyklus’, der handler om samspillet mellem organisation og
individ fra ansættelsesforholdets indgåelse og etablering af en
psykologisk kontrakt mellem arbejdsgiver og arbejdstager til
samarbejdet afslutning. Herigennem diskuteres klassiske
HRM-opgaver, bl.a.: Human capital planning, employer branding,
tiltrækning, rekruttering og udvælgelse af (nye) medarbejdere samt
talent management. Endvidere diskuteres indslusning og
socialisering af nye medarbejdere samt efterfølgende motivation og
fastholdelse samt afskedigelse af medarbejdere. I denne forbindelse
er der særligt tætte bånd til HRM-linjens efterfølgende Fag 2,
Human Resource Development, som går i dybden med læring og
udvikling af de menneskelige ressourcer. ’HRM-cyklus’ er dermed
fagets praksisnære ledemotiv, og denne metafor er forståelsesramme
og mentalt stillads for en akademisk udforskning af teoretiske og
kritiske perspektiver på, hvordan HRM kan udvikle sig som en
strategisk praksis gennem design og implementering, der er
forankret i forretningsstrategien.’HRM som teori og praksis’
introducerer den studerende til den nyvalgte specialisering,
fagområdet Human Resource Management (HRM). Udgangspunktet er, at
HRM ikke kun beskæftiger sig med problemstillinger knyttet til
individer i en kontekstløs situation, men derimod handler om en
strategisk forankret integration af personer og opgaver i en
organisatorisk kontekst. Faget tager afsæt i det fagområde, som HRM
har erstattet for ca. 20 år siden, nemlig Personnel Management
(PM), og anskueliggør den grundlæggende paradigmatiske forskel
mellem disse to teoriområder (PM og HRM). På den baggrund
præsenteres og reflekteres derover de væsentligste
forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM.
Faget folder HRM ud som både en strategisk, professionel praksis og
et akademisk forskningsområde. Fagets fremdrift følger den såkaldte
’HRM-cyklus’, der handler om samspillet mellem organisation og
individ fra ansættelsesforholdets indgåelse og etablering af en
psykologisk kontrakt mellem arbejdsgiver og arbejdstager til
samarbejdet afslutning. Herigennem diskuteres klassiske
HRM-opgaver, bl.a.: Human capital planning, employer branding,
tiltrækning, rekruttering og udvælgelse af (nye) medarbejdere samt
talent management. Endvidere diskuteres indslusning og
socialisering af nye medarbejdere samt efterfølgende motivation og
fastholdelse samt afskedigelse af medarbejdere. I denne forbindelse
er der særligt tætte bånd til HRM-linjens efterfølgende Fag 2,
Human Resource Development, som går i dybden med læring og
udvikling af de menneskelige ressourcer. ’HRM-cyklus’ er dermed
fagets praksisnære ledemotiv, og denne metafor er forståelsesramme
og mentalt stillads for en akademisk udforskning af teoretiske og
kritiske perspektiver på, hvordan HRM kan udvikle sig som en
strategisk praksis gennem design og implementering, der er
forankret i forretningsstrategien.
|
Faget veksler mellem forelæsning,
casearbejde, øvelser og præsentationer forestået af holdets
studiekredse. Fagområderne videnskabsteori og personalejura
integreres løbende i faget, således at der fokuseres på at
præsentere centrale argumentationer fra disse fagområder på det
tidspunkt i undervisningen, hvor disse umiddelbart er relevante i
forhold til den HRM-cyklus, der er den røde tråd i fag 1. Linjens
team af undervisere samarbejder derfor på tværs for at sikre
sammenhæng og helhedsforståelse.
Det er en vigtig præmis for den teoretiske læring i faget, at den
studerende er ansvarlig for selv at vælge en del af fagets pensum
og dermed har mulighed for at præge fagets indhold i en retning,
der giver mest mening i forhold til egne interesserer og
læringsmæssige udfordringer. De studerende udvælger selv fire
forskningsbaserede artikler i løbet at faget. Disse artikler tjener
til at perspektivere de problemstillinger og dilemmaer, der
præsenteres i den underviservalgte pensumlitteratur. Fagets
introducerende natur som optakt til at gå i dybden med de enkelte
deltemaer i de efterfølgende fag på HRM-linjen, afspejles også i
eksamensformen. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk,
norsk og engelsk. |
1) Elektronisk kompendium med forskningsbaserede
tidsskriftsartikler, der gøres tilgængelige i fagets arbejdsrum i
Learn.
2) Henrik Holt Larsen: Human resource management: Licence to
work - arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udgave.
Forlaget Valmuen, 2010.
3) 4 selvudvalgte forskningsbaserede artikler, 1 per fase i
HR-cyklussen
|