2015/2016
KAN-CSOCV2002U Projektorienteret
praktikforløb/antropologisk feltarbejde
English Title |
Project-oriented
internship/anthropological field study |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere |
1 |
Max. antal deltagere |
1 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig |
- Erik Caparros Højbjerg - MPP
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
14-08-2015
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Alle kurser på uddannelsens første år
skal være bestået. Forhåndsgodkendelse kan kun finde sted for
internships der tages på 3. semester.
Den studerende skal forud for internshippet/feltarbejdet have
godkendt et selvvalgt pensum af videnskabelig litteratur til brug
for opgaven. Pensum må ikke overlappe væsentligt med obligatorisk
pensum (fra første studieår) og omfatter 900 sider. |
Prøve/delprøver |
Projektorenteriet praktikforløb/antropologisk
feltarbejde:
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
rapporten må have et omfang på max. 25
sider. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår, Praktikrapporten skal afleveres den 10.
januar. Omprøven finder sted den 10. marts. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der gives 4 timers vejledning i forbindelse med
forløbet.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med projektorienteret praltikforløb:
Formålet med projektorienteret praktikforløb er at give de
studerende mulighed for at samle viden og erfaring ved at udføre
realistiske opgaver og projekter. Ved at være en del af en
arbejdsplads, hvor man bidrager aktivt, får de studerende mulighed
for at bruge deres akademiske og teoretiske viden samt at
reflektere teoretisk over udførelsen af et job gennem praktik
periodem.
Læringsmål for projektorienteret praktikforløb:rapporten skal
demonstere
- At den studerende bliver i stand til at benytte Conceptual
Abstraction (teori) i analyse og problematisering af forskellige
aspekter inden for organisatorisk praksis med relevans for den
studerendes praktikforløb. I bedømmelsen vil der blive fokuseret på
den studerendes evne til at problematisere praktik-
organisationens egne koncepter og problemstillinger. Fx i relation
til deres strategi udvikling, rationale, identitet eller
forestilling om miljøet.
- At den studerende evner at analysere sine opgavever i
praktikorganinsationeni relation til centrale akademiske
problemestillinger i uddannelsen.
- At den studerende er i stand til at benytte sin viden inden for
erhvervsøkonomi, organisationsteori og/eller ledelsesteori til at
analysere forholdet mellem de arbejdsopgaver den studerende udfører
i organisationen og praktikorganinsationens sociale ansvarlighed
/forretningsmodel.
- At den studerende evner at reflektere over betydeningen af at
producere viden inde for "egen"
organisation, deriblandt hvordan man kombinerer analystisk
distance med konkret involvering. Desuden forventes at den
studerende reflekterer over de etiske og praktiske aspekter af at
være involveret i et praktikforløb.
Formål med antropologisk feltarbejde:
Formålet med antropologisk feltarbejde er at give de studerende
mulighed for at opnå viden og erfaring indenfor behandling af
antropologisk og etnografisk orienteret dataindsamling
i relation til den professionelle praksis i en eller flere
organisationer.
Ved at obersvere relevante arbejdspladser/organisationer, får de
studerende mulighed for at benytte teoretisk og metodisk
viden og til at reflektere teoretisk over den pågældende
organisations praksis.
En primær forskel mellem praktikforløb og antropologisk feltarbejde
er at feltarbejde ikke inkluderer at den studerende er en del af
det organisatoriske hierarki og aktiviteterne i forhold til
organisationen er istedet af observatorisk art.
Dette også selvom feltarbejdet involverer deltager observation
og/eller interview.
Feltarbejde kan være relevant for studerende, der vil benytte
en stor del af primær litteratur til deres kandidatafhandling
og derfor engagerer sig i og eksperimenterer med de
metodiske udfordringer ved at observere professionel
organisatorisk praksis i overensstemmelse med kriterierne for deres
studie.
Læringsmål for antopologisk feltarbejde: rapporten skal
demonstrere
- At den studerende evner både teoretisk og metodisk reflektion
over felarbejdetsaktiviteterne i den/ observerede organisation(er)
i forhold til uddannelses fagområde.Dette involverer en evne til at
anvende konceptuelle abstraktioner i en problematisering
af observeret organisationspraksis.
- At den studerende evner at analysere observationsaktiviteterne
i den pågældende organisation i relation til studiets centrale
faglighed.
- At den studerende evner at benytte erhvervsøkonomisk-,
organisations- og/ eller ledelsesteori i analysen af samspillet
mellem felarbejdsdata og den pågældende
organisations aktviteter.
- At den studerende evner at reflektere over betydningen af
vidensproduktion indenfor "egen" organisation, deriblandt
hvordan man kombinerer analystisk distance med konkret involvering.
Desuden forventes at den studerende reflekterer over de etiske og
praktiske aspekter af at være involveret i antropologisk
feltarbejde.
|
Undervisningsformer |
Individuel deltagelse/observation af
en arbejdsplads kombineret med individuel
projektskrivning. |
Sidst opdateret den
14-08-2015