2016/2017
BA-BEUBO1601U Sprog, tekster og virksomheden
English Title |
Language, Texts and
Context |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig |
- Nils Eskestad - Department of Management, Society and
Communication (MSC)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
11-08-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- læse og forstå tekster på engelsk især ikke-fiktive tekster om
væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i engelsksprogede
områder;
- uddrage væsentlige informationer især fra engelsksprogede
ikke-fiktive tekster;
- med udgangspunkt i tekster redegøre systematisk for væsentlige
erhvervs- og samfundsforhold i engelsksprogede områder;
- redegøre for udvalgte ikke-fiktive engelske teksters genre,
budskab, struktur og virkemidler i relation til deres kommunikative
formål og deres kontekst;
- have kendskab til det engelske sprogs grammatiske strukturer,
især de strukturer der er væsentlige for afkodning af teksters
sammenhæng;
- have kendskab til og systematisk kunne anvende forskellige
sprogværktøjer
- skrive stort set fejlfrit på engelsk i forhold til de sproglige
og grammatiske aspekter kurset dækker, f.eks. kongruens,
tegnsætning, bestemthed, ordklasser og stavning
|
Prøve/delprøver |
Sprog, tekster
og virksomheden:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Opgavebesvarelsen baseres på udleverede spørgsmål/opgaver, der
omfatter grammatiske, tekstuelle og metatekstuelle forhold på dansk
og engelsk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Undervisningen foregår primært på engelsk. Udprøvningen kan
foregå som en kombination af dansk og engelsk.
Kursets samlende udgangspunkt er tekster om og i virksomheden. Der
arbejdes med teksterne fra forskellige vinkler: den kontekstuelle,
den tekstuelle og den grammatiske vinkel.
Fra det kontekstuelle perspektiv arbejdes der med den faglige viden
om f.eks. virksomhedsformer, virksomhedens interessenter og
virksomhedens relationer til omverdenen, som forudsættes for at
forstå virksomhedstekster.
Det tekstuelle perspektiv fokuserer hovedsagelig på teksternes
struktur, fra sætning over afsnit til hele teksten, og inddrager
teorier om genrer og tekstuelle virkemidler.
Fra den grammatiske vinkel arbejdes der med virksomhedsteksternes
typiske sætnings- og frasestrukturer, deres anvendelse og deres
kommunikative funktioner.
Kurset ledsages af en kort indledende forelæsningsrække, der
giver en indføring i elementær engelsk grammatik.
Forelæsningerne danner grundlag for det videre arbejde med
grammatiske problemstillinger i holdtimerne.
|
Undervisningsformer |
Arbejdsformerne kan omfatte forelæsninger,
holdundervisning, workshops, studenteroplæg, øvelser og skriftlige
opgaver. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
62 timer |
Forberedelse |
284 timer |
Eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
PRELIMINARY READING LIST
Books
- Bodil Helder (2015).Textual Analysis. An Approach to
Analysing Professional Texts. Samfundslitteratur.
- L. Hjulmand & H. Schwarz (2012). A Concise
Contrastive Grammar of English (for Danish Students).
Samfundslitteratur. 4th edition, 3rd impression.
Chapters from the following books will be printed in a compendium:
- Lita Lundquist (2008). Navigating in Foreign Language
Texts. Samfundslitteratur.
- Lone Albrecht (2005). Textual Analysis and the Production of
Text. Samfundslitteratur. 2nd edition.
- Lennart Björk & Christine Räisänen (1997). Academic Writing.
A University Writing Course. Studentlitteratur.
- Claire Capon (2009). Understanding the business environment,
Inside and outside the organisation. Financial Times Prentice Hall
- J.D. Daniels, L.H. Radebaugh & D.P. Sullivan (2009).
International Business. Environments and Operations. FT Prentice
Hall/Pearson. 12th edition.
- Tonya Trappe & Graham Tullis (2010). Intelligent Business.
Pearson/The Economist
- Catherine Turner. (2009) Corporate Governance. CIMA Publishing.
(available online from the library)
- Ian Worthington & Chris Britton (2006). The Business
Environment. Pearson. (available online from the
library)
|
Sidst opdateret den
11-08-2016