Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Kurset har flere målsætninger.
Deltagende studerende forventes at udvikle færdigheder og
kompetencer, der giver dem mulighed for:
- At identificere og formulere en nyetableret virksomheds
udfordringer og muligheder.
- At identificere potentielle realistiske stakeholders for en
given virksomhed
- At tage aktiv del i en virksomheds planlægning og/eller
udviklingsproces.
- At kunne indgå i kritisk debat omkring og vurdere pensum, og
kombinere disse bidrag til analysen af SMV'er
- At være i stand til at analysere og skrive/ revidere en
forretningsplan.
- At være i stand til at præsentere en forretningsplan både
skriftligt og mundtligt, som et resultat af den studerendes analyse
og refleksion.
- At redegøre for og kristisk vurdere forskellige
forretningsmodeller
|
Prøve/delprøver |
Forretningsplaner:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
max. 5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Individuelt: max. 10 sider
Gruppe med 2-3 medlemmer: max. 15 sider
Gruppe med 3-5 medlemmer: max. 20 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøven er baseret på den
samme rapport som den ordinære eksamen:
Hvis en studerende ikke kan deltage i den mundtlige eksamen på
grund af dokumenteret sygdom, men har indleveret grupperapport
inden deadline, skal han/hun ikke indlevere ny rapport til
syge/omprøven.
Hvis en studerende ikke består den mundtlige eksamen, skal han/hun
ikke indlevere en ny rapport til syge/omprøven, men eksamineres i
den samme grupperapport.
Hvis en hel gruppe ikke består den mundltlige eksamen, skal der
indleveres en ny grupperapport til syge/omprøven.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Rapporten består af en teoretisk orienteret del og en praktisk
orienteret del og svarer til formål og indhold af kurset. Der
udleveres eksamensspørgsmål, som skal ligge til grund for
besvarelsen i
rapporten.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Kursets indhold og struktur
Pensum er på engelsk.
Formålet med kurset: Iværksætteri indebærer bl.a.
udvikling af ideer og skabelsen af en virksomhed. Iværksættere
(founders) og start-up teams tror ofte strategisk planlægning eller
udvikling, ud over den indledende papirarbejde, er spildt tid.
Planlægning er ofte ad-hoc og noget der sker undervejs. De fleste
nystartede virksomheder har ikke engang skrevet noget ned der
udtrykker deres forretningsidé. De har heller ikke nogen
optegnelser for hvad der gør ideen levedygtig/ unik, hvad der er
virksomhedens vigtigste mål, eller hvordan disse mål skal opnås.
Ofte opstår disse refleksioner først når det er nødvendigt at søge
midler uden for det nærmeste netværk af familie og venner. Det er
formentlig rigtigt, at handling i mange tilfælde er vigtigere end
strategi for en nystartet virksomhed. Ikke desto mindre er evnen
til at sætte den nye virksomhed under en strategisk linse og derved
være i stand til at præsentere idé, produkt, plan og vision på en
overbevisende måde, afgørende for at tiltrække ressourcer og opnå
både tidlige og sene stadier af finansiering. Det overordnede
formål med dette kursus er at give studerende de nødvendige
værktøjer og kompetencer som tilader dem af skrive menigsfyldte og
brugbare forretningsplaner. At sikre at den studerende får en
forståelse for forskellige foreetningsmodeller og hvorledes disser
passer ind i forretnigsplanlægningen og den planlagte sttategi.
Målet er at give de studerende praktisk og teoretisk insigt samt
værktøjer til at foretage dybdegående analyser af nye forretninger
eller forretningsideer og udvilke forrentingsplaner som er
velovervejede, troværdige, og meningsfyldte.
Indhold
Iværksætteren selv (M/K) eller start–up teamet er udgangspunktet
for kurset. Kurset består af to integrerede dele. For det første,
forelæsninger og dialog om teoretisk og empiriske grundet studer,
som giver den studerende det nødendige fundament til at forstå
forretningsplaner. For det andet, øvelser som tillader at den
studerende reflekterer og diskuterer detaljer med hensyn til det
undevriste materiale. Øvelserne er en kombination af hypotetiske
eksempler og forretningsplaner anvendt til at etablere nye
virksomheder. Forelæsninger er organiseret så de refererer til helt
specifikke dele af en forretningsplan. Det tillader at den
studerende kan fokusere på et klart defineret snævert område af
forretningsplanen. Integration med gæsteforelæsninger tillader at
de studerende kan teste den underviste teori og litteratur mod
erfaringer.
Progression i forhold til HA-uddannelsen
Dette kursus er grundlaget for at forstå de grundlæggende
principper for strategisk adfærd og handling blandt nyetablerede
organisationer. Det vil bygge på principperne fra
erhvervsøkonomiske, organisatoriske analyse, mikro- og
erhvervsøkonomi fra 1. semester. Kurset giver også teoretisk
forstålse, som er elementær og central i senere kurser som
Entrepreneurship II, Entrepreneurial Finance, og Entrepreneurial og
innovativ organisation.
|
Undervisningsformer |
Undervisningsmetoder
Kurset består af interaktive forelæsninger, herunder
gæsteforelæsninger ved Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE)
og eksterne forelæsere i form af iværksættere. Kurset er primært
traditionelle forelæsninger som tager udgangspunkt i teoretisk og
empirisk literatur men baseres ligeldes på illustrative eksempler
på forretningsmodeller og forretningsplaner. Ovenstående
kombination sikrer balance og integration mellem teori og
praksis. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger og øvelsestimer |
166 timer |
Eksamen |
40 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Foreløbig litteratur
Barringer, B. R. (2015). Preparing Effective Business Plans
– An entrepreneurial Approach. Pearson Education Limited
Eksempler på artikler:
- Sahlman, W. (1997), “How to Write a Great Business Plan”,
Harvard Business Review, July-August 1997, pp. 98-108.
- Kirsch, D., Goldfarb, B., & Gera, A. (2009). Form or
substance: the role of business plans in venture capital decision
making. Strategic Management Journal, 30(5), 487-515.
- Delmar, F., & Shane, S. (2003). Does business planning
facilitate the development of new ventures?. Strategic Management
Journal, 24(12), 1165-1185.
|
Foreløbig litteratur |
- Sahlman, W. (1997), “How to Write a Great Business Plan”,
Harvard Business Review, July-August 1997, pp. 98-108.
- Kirsch, D., Goldfarb, B., & Gera, A. (2009). Form or
substance: the role of business plans in venture capital decision
making. Strategic Management Journal, 30(5), 487-515.
- Delmar, F., & Shane, S. (2003). Does business planning
facilitate the development of new ventures?. Strategic Management
Journal, 24(12), 1165-1185.
|