2016/2017
BA-BIMKO1601U Tekstforståelse
English Title |
Understanding Professional
Texts |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig |
- Bodil Helder - Department of Management, Society and
Communication (MSC)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
12-08-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Kommunikativ kompetence, dvs. kunne identificere en teksts
budskab, genre og de virkemidler, der er anvendt for at opnå det
intenderede formål i en kommunikationssituation
- Indsigt i sproglige og stilistiske virkemidler, dvs. kunne
anvende de grundlæggende tekstmæssige begreber, der er introduceret
i undervisningen, til beskrivelse af sproglige og stilistiske
fænomener i en tekst
- Evne til at kunne formulere sig på relativt flydende og korrekt
engelsk.
|
Prøve/delprøver |
Tekstforståelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
24 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel skriftlig opgave på basis af en udleveret tekst.
Opgaven består af en tekstanalyse. Prøven foregår på
engelsk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Undervisningen foregår på engelsk. Eksamen foregår
på engelsk.
Til enhver genre hører et sæt af normer og forventninger, og det er
identifikationen af disse, der er i fokus på kurset
Tekstforståelse. Der gives en introduktion til genreteoretiske,
tekstanalytiske, tekstlingvistiske og sproglige aspekter af særlig
relevans for forståelse og analyse af faglige tekster.
I undervisningen arbejdes der med analyse af autentisk
tekstmateriale af faglig art samt med grammatiske øvelser.
Herudover udarbejder den studerende i løbet af kurset et antal
skriftlige analyseopgaver.
Kurset præsenterer de teorier og metoder, der indgår som
grundlag for skriftlige og mundtlige produktionsopgaver i
efterfølgende semestre.
Den studerende vil i løbet af kurset kunne:
• tilegne sig teoretisk viden om, hvad der overordnet
karakteriserer faglige tekster.
• beherske metoder til at identificere en faglig teksts
genre og formål på baggrund af en række analyseparametre (fx
struktur, appelformer, talehandlinger og tekststrategier).
• blive i stand til at anvende viden om grammatiske og
sproglige forhold på tekster.
Målet med undervisningen er således at give de studerende en
teoretisk indsigt i de grundlæggende elementer og begreber, der er
nødvendige for at kunne forstå, fortolke, producere og formidle
forskellige former for faglige, erhvervsrelevante
tekster.
|
Undervisningsformer |
Kurset er en kombination af holdundervisning,
diskussion, oplæg fra studerende, workshops samt mundtlige og
skriftlige øvelser. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
132 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
74 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Vejledende litteratur:
Bodil Helder (2015): Textual Analysis - an approach to
analysing professional texts, 2nd revised edtion.
Samfundslitteratur. ISBN (oplyses senere).
Bodil Helder (2015): Textual Analysis - an approach to
analysing professional texts. Supplementary Material, 2nd
revised edition. Samfundslitteratur 2015. ISBN (oplyses senere).
Jonas Gabrielsen & Tanja Juul Christiansen (2010): The
Power of Speech. Hans Reitzel. ISBN
978-87-7675-830-1.
|
Sidst opdateret den
12-08-2016