Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- beskrive og forklare fagets modeller, begreber, perspektiver og
teorier
- anvende begreber, modeller, perspektiver og teorier på konkrete
cases og eksempler m.h.p. at kunne identificere
økonomistyringsmæssige problemstillinger
- gennemføre analyser og fremkomme med principielle og/eller
konkrete løsningsforslag samt
- kunne angive hvordan en given model eller et løsningsforslag på
en problemstilling trækker på den præsenterede teori og med
udgangspunkt heri kunne forholde sig til den(t) pågældende models
og/eller løsningsforslags anvendelsesmæssige muligheder,
begrænsninger og dilemmaer.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Virksomhedens Økonomiske styring VØS
(1, 2, 3 & 4) eller tilsvarende. |
Prøve/delprøver |
Virksomhedens
økonomiske styring (5): Den beslutnings- og styringsorienterede
økonomistyring:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
|
Eksamen er en individuel mundtlig eksamen med
forberedelse men uden hjælpemidler i 15 kendte eksamensspørgsmål;
de 15 eksamensspørgsmål offentliggøres ved sidste
undervisnings-/øvelsesgang. En i forberedelsestiden udfærdiget
disposition må medtages til eksaminationen. |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 17
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Vinter |
Hjælpemidler der må medbringes |
Uden hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
- Individuel mundtlig eksamen med forberedelse men uden
hjælpemidler i 15 kendte eksamensspørgsmål; de 15 eksamensspørgsmål
offentliggøres ved sidste undervisningsgang.
- En i forberedelsestiden udfærdiget disposition må medtages til
eksamen.
- Intern censur med
bi-eksaminator.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med Virksomhedens Økonomiske Styring (5) er, at de
studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder benytter
økonomistyring som et styringsværktøj. Gennem den økonomiske
styring allokeres informationer om omkostninger, priser, nytte m.m.
til decentrale beslutningstagere på en måde, så disse ideelt set er
i stand til at træffe optimale beslutninger på virksomhedens
vegne.
Gennem HA-IT studiet er de studerende bl.a. blevet præsenteret for
den klassiske Erhvervsøkonomi (produktionsfunktioner, omkostninger,
markeder, optimering m.m.) – ofte benævnt Managerial Economics
eller Virksomhedens Beslutningsanalyse – og for Virksomhedens
Økonomiske Styring (2 + 3; Regnskabsvæsen & Finansiering). På
HA-IT-studiets 4. semester har de studerende haft faget
Virksomhedens Økonomiske Styring (4), der med økonomisk
organisationsteori som referenceramme opbygger en fælles
referenceramme for Erhvervsøkonomi og Økonomistyring og som
herefter danner det teoretiske fundament for
økonomistyringsundervisningen på HA-IT-studiets 5. semester -
Virksomhedens Økonomiske Styring (5); den beslutnings- og den
styringsorienterede økonomistyring.
Virksomhedens Økonomiske Styring (5) omhandler konkret planlægning
og organisering af virksomheden, design og implementering af
præstationsmål, kalkulation, allokering af omkostninger, anvendelse
og rapportering af målinger samt evalueringer på baggrund af disse.
Økonomistyring som domæne bliver på denne måde til en teoretisk
forankret praksis og styringsteknologi, som bl.a. kan håndtere
strategiske beslutningers praktiske operationalisering
(budgettering og intern afregning er konkrete eksempler herpå).
Adfærdsmæssige og kulturelle aspekter er ligeledes elementer, der
er relevante at håndtere for den internationalt orienterede
virksomhed, hvorfor disse – hvor det er muligt – vil blive
diskuteret i relation til organisationers overvejelser omkring
implementering af økonomistyringsteknologier.
Af centrale forhold og emner i og omkring økonomistyringsværktøjer
vil bl.a. følgende blive behandlet i løbet af kurset:
- Introduktion til økonomistyring som en styringsanordning.
- Sondringen mellem den beslutnings- og den styringsorienterede
økonomistyring.
- Økonomistyringens koordinerende og motiverende funktion.
- Interne afregningspriser.
- Ansvarscentre.
- Omkostnings- og priskalkulation.
- Omkostningsallokering.
- Budgettering.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog. Det
forventes, at de studerende deltager særdeles aktivt.
Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive
understøttet af et antal cases, for at illustrere samt
perspektivere teorien.
Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af
et antal øvelsesopgaver/cases. Formålet med øvelserne er at
diskutere samt anvende pensum - bl.a. gennem konkret modelarbejde.
De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete
beslutningssituationer og opbygge analysetilgange, og samtidig
vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed.
Øvelsestimerne foregår på den måde, at de stillede opgaver/cases
gennemgås af de studerende i grupper. Ved gennemgangen af de
stillede opgaver/cases er også en opponentgruppe blevet udpeget.
Dennes primære opgave er at kommentere præsentationsgruppens
løsninger samt opstille alternative løsningsmuligheder. Resten af
holdet fungerer som diskussionspartnere. Øvelseslærerens opgave er
at sikre øvelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe
eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
30 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
75 timer |
Øvelser |
16 timer |
Forberedelse til øvelser |
40 timer |
Eksamensforberedelse |
45 timer |
Eksamen |
1 timer |
Total: |
207 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Zimmerman, Jerold: Accounting for Decision Making and Control,
9th. ed. (2017), McGraw Hill, ca. 670
sider.
|