English   Danish

2016/2017  BA-BKOMO4015U  Strategisk kommunikation i praksis

English Title
Strategic Communication in Practice

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed To semestre
Starttidspunkt Efterår, Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Lena Mygdam Zwisler - Department of Management, Society and Communication (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
Sidst opdateret den 15-12-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Bedømmelsen tager udgangspunkt i disse læringsmål, hvor den studerende skal:
  • Analysere, vurdere og videreudvikle det eksterne og strategiske grundlag for en organisations kommunikation med sigte på at foreslå ændringer i praksis med udgangspunkt i casens kommunikative problemstillinger.
  • Udarbejde to eller flere kommunikationsprodukter og koble dem med konteksten.
  • Reflektere over muligheder og begrænsninger ved de udarbejdede kommunikationsprodukter.
  • Reflektere over muligheder og begrænsninger ved at kommunikere i relevante og specifikke kommunikationsmedier og - kanaler ift. caseorganisationen.
  • Argumentere og reflektere over ekstern og strategisk kommunikation i praksis med udgangspunkt i fagets værktøjer.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Antal obligatoriske aktiviteter: 1
Krav om aktiv undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Ved 3. semesters afslutning skal en gruppeopgave med mundtlig forlæg bestås. Gruppeopgaven baseres på en konkret kommunikationsudfordring hos en virksomhed. Udfordringen bliver introduceret som et brief på de enkelte værkstedshold. Grupperne skal bestå af 2-5 studerende. Den studerende kan vælge at udarbejde opgaven individuelt efter aftale med underviser.

Omfang af det skriftlige produkt er 15 normalsider.

Produktet fremlægges for underviser samt en medarbejder fra den konkrete virksomhed. Underviser bedømmer den samlede fremlæggelse bestået/​ikke-bestået.

Hvis den studerende får bedømmelsen ’ikke-bestået’, skal der afleveres et nyt produkt. Produktet skal tilrettes i forhold til den feedback, som den studerende har modtaget fra underviser.

Hvis den studerende er syg ved fremlæggelsen, skal vedkommende aflevere et ekstra kommunikationsprodukt, der passer til opgaven, som kompensation for den manglende mundtlige fremlæggelse/pitch af opgaven.

Hvis den studerende er syg under både udarbejdelse og fremlæggelse af produktet, skal den studerende udarbejde et skriftligt afløsningsprodukt, svarende til 15 normalsider, ud fra en opgave stillet af underviser.

Bedømmelsen af den obligatoriske del på 3.semester tager udgangspunkt i disse læringsmål, hvor den studerende skal:
• Analysere, vurdere og videreudvikle det eksterne og strategiske grundlag for en organisations kommunikation med sigte på at foreslå ændringer i praksis med udgangspunkt i de kommunikative udfordringer.
• Udarbejde to eller flere kommunikationsprodukter og koble dem med konteksten.
• Reflektere over muligheder og begrænsninger ved de udarbejdede kommunikationsprodukter.
• Reflektere over muligheder og begrænsninger ved at kommunikere i relevante og specifikke kommunikationsmedier og - kanaler ift. organisationen.
• Argumentere og reflektere over ekstern kommunikation i praksis med udgangspunkt i fagets værktøjer.
Prøve/delprøver
Strategisk kommunikation i praksis:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Formkrav:
- De to formidlingsprodukter skal tilsammen have et tekstomfang på min. 1 side dvs. 2.275 anslag. Kun anslag tælles med, ikke illustrationer og lignende.
- Reglerne vedrørende margin og fontstørrelse gælder ikke for formidlingsprodukterne.
- Formidlingsprodukterne indgår i bedømmelsesgrundlaget og tæller med i opgørelsen af sideantallet, men kan fremstå som selvstændige dokumenter.
- Evt. resumé af interviews skal indgå i bilagene.

Sidenummerering centreret nederst på siden anbefales.
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Prøven er intern og har form af, at den studerende individuelt og i løbet af 10 døgn udarbejder en casebesvarelse inkl. konkrete tekstproduktioner på max. 15 normalsider. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevne. Eksamen foregår efter 4. semester.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

3.semester: Ekstern kommunikation i praksis
I faget 'Ekstern kommunikation i praksis' har undervisningen primært fokus på kommunikations- og kampagneplanlægning i organisationer. Desuden bliver den studerende introduceret for relevante journalistiske genrer, begreber og konkret nyhedsvurdering, hvilket primært kobles til pressemeddelelsen som genre og produkt.


4.semester: Strategisk kommunikation i praksis
Faget ’Strategisk kommunikation i praksis’ har fokus på en række emner, som video-, event- og oplevelseskommunikation, projektledelse, digitale strategier og operationelle indholdsplaner til sociale platforme samt hvordan man sætter dagsorden i medierne og skriver bedre, professionelle tekster.

 

Undervisningen i Kommunikationsværkstederne
Undervisningen har afsæt i praksis, hvor den studerende via ’real-life-cases’ øves i strategisk kommunikationstænkning, planlægning og eksekvering i et ’simuleret’ kommunikationsmiljø.

 

Undervisningsformer
Undervisningen i Kommunikationsværkstederne er baseret på cases med forskellige kommunikative udfordringer, som den studerende vil møde i erhvervslivet. Vi dykker ned i casen, diskuterer muligheder og begrænsninger, eksperimentere, er kreative, skriver, gentænker, planlægger og eksekverer samtidig med, at vi holder det op mod ’virkeligheden’ i en organisation med afsæt i fagets teorier, metoder og teknikker.

Undervisningen forudsætter en meget aktiv indsats fra den studerende, som i høj grad selv skal identificere, definere og formulere de problemstillinger, som er relevante og væsentlige at arbejde med i casen. Den studerende arbejder ofte i grupper med underviseren som facilitator, vejleder og inspirator.

I forbindelse med undervisningen skal den studerende læse en række tekster. Teksterne er let tilgængelige og anvendelsesorienterede ift. løsningen af de praktiske kommunikationsudfordringer, som den studerende møder i ’Værkstedet’. Teksterne gennemgås derfor ikke, men inddrages og anvendes selvstændigt af den studerende undervejs.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 61 timer
Forberedelse 187 timer
Eksamensaktiviteter 85 timer
Case, 3. sem. 69 timer
Workskops 10 timer
I alt 412 timer
Foreløbig litteratur

Offentliggøres på CBSLearn ved semesterets start.

Sidst opdateret den 15-12-2016