Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Udarbejde en problemformulering, der relaterer sig til en
organisationsforandring eller –udfordring i en case.
- Redegøre for hvilke organisationsteorier der kan bruges til at
analysere casen.
- Anvende udvalgte organisationsteorier til at analyse udvalgte
problemstillinger i casen.
- Diskutere muligheder og begrænsningerne i egen analyse og
mulige alternative tilgange til analyse i casen.
- Vise et bredt overblik over de forskellige
organisationsteorier, der er blevet præsenteret i løbet af kurset,
og vise detalkundskab om enkelte teoriers særlige elementer.
- Præsentere kritik af udvalgte teorier og vise evne til at
reflektere over forskelle og ligheder mellem forskellige teorier
fra kurset.
- Formulere sig fagligt i et klart og korrekt
sprog.
|
Prøve/delprøver |
Organisationsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres
synopsis. Det betyder, at du kan lægge ud med et oplæg (ca. 5
minutter) fx om de centrale spørgsmål og teorivalg i synopsen.
Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel interne som
eksterne vinkler på synopsen (ca. 10 minutter). En intern vinkel
betyder, at synopsen diskuteres i lyset af de teorier eller
analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative
teorier og analyser fra pensum diskuteres. Herefter vil eksaminator
bruge ca. 5 minutter på votering og give en kort feedback.
Den mundtlige eksamen er baseret på jeres synopsis og på pensum.
Udgangspunktet for vurderingen er, at
karakteren baseres på en helhedsbedømmelse af det
skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation. Hertil
skal præciseres, at i denne helhedsbedømmelse vægter den mundtlige
præstation mere end det skriftlige produkt.
Vær opmærksom på følgende
ved syge/omprøven:
Der skal ikke afleveres ny eller revideret synopsis til
syge/omprøven, da prøven er en mundtlig prøve i fuld
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget Organisationsteori præsenterer en række klassiske og nyere
organisationsteorier. Disse giver en forståelse for, hvordan
organisationer fungerer og hvilke problematikker omkring
motivation, ledelse, kultur m.m., som organisationer konstant
kæmper med. Med udgangspunkt i de præsenterede organisationsteorier
vil vi i faget løbende arbejde med at analysere en række cases.
Disse relaterer sig specifikt til organisationer. Arbejdet med
disse cases illustrerer, hvordan organisationsteorier kan bringes i
spil for at analysere organisatoriske udfordringer og
dilemmaer.
Faget trækker på fire typer af tekster:
- En række kapitler fra grundbogen Klassisk og Moderne
Organisationsteori. Intentionen med disse kapitler er, at
de giver en basisintroduktion til organisationsteori.
- En række primær-tekster af f.eks. Chester I. Barnard, Frederick
W. Taylor, Henry Mintzberg, Chris Argyris m.fl. Disse tekster
introducerer en række klassiske organisationsteorier. Flere af
disse primær-tekster er af ældre dato, og en del af fagets hensigt
er at de studerende stifter bekendtskab med disse klassikere og
forstår og diskuterer deres relevans for nutidig
organisationsteori.
- En række forskningsartikler fra internationale tidsskrifter,
f.eks. fra Organization Studies, American Journal of
Sociology og Leadership. Disse nyere artikler
diskuterer og problematiserer organisationsteori og –analyse.
Hensigten med at inddrage disse tekster er, at de kan igangsætte en
mere kritisk refleksion over teorien.
- Forskellige cases. Disse cases bruges til at
operationalisere den præsenterede
teori.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår dels på
storhold, dels på mindre hold. Den består primært af dialogbaserede
forelæsninger, studenteroplæg og gruppeøvelser. |
Studenterarbejdstimer |
Faget bestå af ialt: |
206 timer |
Forberedelse til undervisning |
98 timer |
Undervisning |
36 timer |
Eksamensforberedelse |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Rekvirering af litteratur:
- Køb grundbogen: Vikkelsø, S., & Kjær, P. (Eds.). (2014).
Klassisk og moderne organisationsteori. Hans Reitzels
Forlag.
- Køb kompendium til faget ved Academic
Books.
Yderligere information om pensum kan findes på LEARN før
kursusstart.
|