2016/2017  DIP-D1FMV2016U  Supply Chain Management

Type Valgfag
Niveau Diplom
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HD (1. del)
  • Kim Sundtoft Hald - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Strategi/Strategy
  • Supply chain management and logistik/Supply chain management and logistics
Sidst opdateret den 12-12-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i fagets pensum kunne:
  • Demonstrere overblik over, samt viden om de forskellige modeller og teorier, der er omfattet af pensum.
  • Identificere, analysere og problemløse med baggrund i en velargumenteret brug af fagets begreber, metoder, teorier og modeller.
  • Vælge og opstille konkrete supply chain strategier for en given virksomhed.
  • Anvise konkrete mål og målstyringsmetoder, samt konkret måle forskellige dimensioner af supply chain performance.
  • Beregne prognoser, servicegrad, ordrestørrelse, bestillingspunkt samt gennemføre en ABC-analyse.
  • Forklare og vælge distributionsstrategi.
  • Forklare og vælge produktionsstyringsstrategi.
  • Forklare og vælge sourcing-, outsourcing- og leverandørrelations-strategi.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det anbefales, at du har kendskab til det obligatoriske fag Erhvervsøkonomi for at få det fylde udbytte af undervisningen.
Supply Chain Management:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Faget supply chain management giver den studerende et overblik over centrale sammenhænge indenfor styring af forsyningskæder. Det er målet, at den studerende med et sådant kendskab til styring af forretningsprocesser i og på tværs af virksomheder er i stand til at identificere og analysere centrale supply chain problemstillinger der knytter sig til egen virksomhed.

Supply Chain Management omfatter styring af samtlige forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og distribution af varer til slutkunden på tværs af virksomhedsgrænser.

Faget indledes med to lektioner der introducerer supply chain management som begreb. Her anvises veje til valg af supply chain strategi samt hvordan supply chain performance kan måles. Faget fortsætter med en række lektioner der følger styringen af produktets vej gennem forsyningskæden. Konkret omhandler disse lektioner følgende temaer: Lagerstyring; Distributionsstyring; Produktionsstyring og Indkøbsstyring. Afslutningsvist diskuteres en række supply chain cases med reference til fagets teorier og modeller.

Faget anvender Blended Learning. Der anvendes derfor en kombination af understøttende forberedelse og opfølgning ved hjælp af online elementer så som quizzes og videoer, korte oversigtsforelæsninger, dialogbaseret problemløsning, case-analyse og øvelser. Formålet med undervisningsformen er således, at faget har en høj deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte.
Undervisning 30 timer
Forberedelse, eksamen mv. 108 timer