2016/2017 DIP-D1FMV2016U Supply Chain Management
English Title | |
Supply Chain Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 12-12-2016 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i
fagets pensum kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det anbefales, at du har kendskab til det obligatoriske fag Erhvervsøkonomi for at få det fylde udbytte af undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget supply chain management giver den studerende et overblik over centrale sammenhænge indenfor styring af forsyningskæder. Det er målet, at den studerende med et sådant kendskab til styring af forretningsprocesser i og på tværs af virksomheder er i stand til at identificere og analysere centrale supply chain problemstillinger der knytter sig til egen virksomhed.
Supply Chain Management omfatter styring af samtlige forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og distribution af varer til slutkunden på tværs af virksomhedsgrænser.
Faget indledes med to lektioner der introducerer supply chain management som begreb. Her anvises veje til valg af supply chain strategi samt hvordan supply chain performance kan måles. Faget fortsætter med en række lektioner der følger styringen af produktets vej gennem forsyningskæden. Konkret omhandler disse lektioner følgende temaer: Lagerstyring; Distributionsstyring; Produktionsstyring og Indkøbsstyring. Afslutningsvist diskuteres en række supply chain cases med reference til fagets teorier og modeller. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget anvender Blended Learning. Der anvendes derfor en kombination af understøttende forberedelse og opfølgning ved hjælp af online elementer så som quizzes og videoer, korte oversigtsforelæsninger, dialogbaseret problemløsning, case-analyse og øvelser. Formålet med undervisningsformen er således, at faget har en høj deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|