2016/2017  DIP-DFIRV1003U  Ledelse af finansiel virksomhed

Niveau Diplom
Max. antal deltagere 60
Studienævnet for HD (FR)
  • Ken L. Bechmann - Institut for Finansiering (FI)
Kontaktinformation: hdfr@cbs.dk
  • Finansiering/Finance
Sidst opdateret den 06-04-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal have en bred forståelse for rammerne for ledelse af finansiel virksomhed samt hvordan ledelse af finansiel virksomhed kan udfoldes inden for de rammer.

Den studerende skal have viden om governance for finansielle virksomheder, herunder krav til ledelse og styring, krav til bestyrelsesmedlemmer og krav til aflønning. Herudover skal den studerende have viden om baggrunden for og hensigten med de gennemførte reformer af den finansielle regulering.

Den studerende skal være i stand til at foretage selvstændig analyse af problemstillinger i relation til regulerings- og ledelsesmæssige aspekter inden for rammerne af finansiel virksomhed samt argumentere for koblingen mellem rammer for ledelse og udfyldelse af ledelsesrummet.

Den studerende skal have kompetencer til selvstændigt at analysere rammerne for ledelse af finansiel virksomhed ud fra reguleringsaspekter samt juridiske og institutionelle problemstillinger. Den studerende skal endvidere kunne analysere relevante ledelsesmæssige perspektiver inden for disse rammer samt argumentere for et ledelsesmæssigt valg og de forskellige udfaldsrum.
Forudsætninger for at deltage i kurset
De deltagende studerende forventes at have en grundlæggende forståelse for statistik og kunne foretage sædvanlige finansielle beregninger såsom nutidsværdiberegninger. Tilsvarende forudsættes en generel viden om finansielle markeder, finansielle institutioner og finansielle instrumenter såsom optioner.
Ledelse af finansiel virksomhed:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter, 2 eksaminatorer
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter i papirformat
  • Lommeregner efter eget valg
  • Alle ordbøger
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagets indhold er baseret på to grundlæggende perspektiver; 1) rammerne for ledelse af finansiel virksomhed, og 2) udfoldelse af ledelse i finansiel virksomhed. Inden for disse to felter bevæger faget sig ind i otte forskellige temaer:

1. Udviklingen inden for den finansielle sektor
2. Hvad er organisation og ledelse
3. Reguleringen af den finansielle sektor
4. Strategisk forandringsledelse
5. Den finansielle krise
6. Organisationsdesign- og organisationsanalyse
7. Læren af den finansielle krise
8. Organisation og omverden

Faget indeholder 40 lektioner fordelt på blokke af 2 lektioner per gang samt 2 lektioner á hver 8 timer, der foregår som workshops. Undervisningen er casebaseret og kræver, at den studerende er indstillet på at inddrage sin egen praksis og deltage i gruppebaseret casearbejde.
Skemalagt forelæsninger og øvelser 40 timer
Forberedelse inkl. eksamen 97,5 timer