Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- have viden om den globale leders virke i interkulturel
sammenhæng
- have viden om begreberne kultur og interkulturel
kommunikation
- have indsigt i teorier og modeller om international
forhandling
- have viden om forhandlingsstrategier i interkulturel
kontekst
- identificere og analysere komplekse forhandlingssituationer og
efterfølgende tilpasse relevante forhandlingsstrategier til
specifikke, interkulturelle forhold
- analysere etiske spørgsmål i internationale
forretningsforhandlinger
- selvstændigt vurdere og bygge bro over forskellige kulturelle
forskelle i internationale forhandlinger, specielt i asiatisk
sammenhæng
- at identificere og gennem forhandling nå mulige fælles mål i
interkulturelle forhandlinge
|
Prøve/delprøver |
International
forhandling (virtuel):
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til
selvstændigt at kunne gennemføre ledelsesmæssige, internationale
forhandlinger i en stadig mere global verden.
I nutidens globaliserede verden, hvor såvel chefer for
multinationale selskaber som mellemledere i smv’er som en stadig
større del af deres virke rejser, udstationeres og forhandler med
udenlandske leverandører, kunder, samarbejdspartnere og
myndigheder, kræves et stadig mere ”globalt mindset” og
interkulturel forståelse som forudsætning for lederens evne til
succesfuldt at kunne analysere og gennemføre de internationale
forhandlinger, som i dag er blevet en del af lederens hverdag.
Succesfulde, internationale forhandlinger kræver desuden
ledelsesmæssige evner til præcis at kunne vurdere og bedømme de
individuelle forhandlingssituationer og gennem rette tiltag styre
forhandlingerne mod et for begge parter acceptabelt resultat.
Kurset giver således indledningsvis den studerende viden om den
globale leders virke i interkulturel sammenhæng og gennemgår
begreber som ”globalt mindset”, MBI-modellen og ”cultural
intelligence”. Dernæst diskuteres interkulturel kommunikation, og
der ses på kulturdimensionen i internationale forhandlinger.
Efter en gennemgang af de enkelte elementer i international
forhandling med tilhørende relevante forhandlingsmetoder,
strategier og teorier fokuseres i separate forelæsninger med
tilhørende cases på internationale forhandlinger med asiatiske
lande som Kina, Indien, Japan og visse sydøstasiatiske lande.
Afslutningsvis opsummeres de centrale koncepter i international
forhandling, og der fokuseres på fordelene ved langsigtede win-win
forhandlingsløsninger.
|
Undervisningsformer |
I forbindelse med kursets
gennemførelse får den studerende mulighed for at deltage i
ugentlige online forelæsninger samt adgang til en serie
pointebaserede videoer relateret til kursusmaterialet. Den
studerende får endvidere mulighed for, gennem øvelser og opgaver,
løbende at arbejde med og videreformidle kursets materiale til
dennes medstuderende. Der tilstræbes et aktivt undervisningsforløb
hvor den studerende løbende kan forvente og naturligvis aktivt må
bidrage til feedback. Samtidig tilbydes vejledning gennem kursets
online coaches. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning AC+ andre aktiviteter |
21 timer |
Forberedelse |
36 timer |
Eksamensopgave |
80 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på i uge 34 - 40. Afl. af
eksamensopgave d. 17.10.
|
Foreløbig litteratur |
|
Litteratur.
Falcão, H: Value Negotiation-How to finally get the win-win right,
Pearson 2010
Udvalgte artikler, videoklip og cases.
Supplement literature: Udvalgte sider fra:
Kumar,R. and Worm, V: International Negotiation in China and India
– A Comparison of the Emerging Business Giants.Palgrave Macmillan
(22 Nov 2011)
Henry W.Lane, Martha L.Maznevski m.fl.. International Management
Behavior, kap 1-3 (Global mindset, MBI-model), Wiley
Brett, J.: Negotiating Globally, Jossey-Bass, Wiley 2007
Ghauri and Usunier: International Business
Negotiation |
|