2016/2017
DIP-DMAMO1002U Anvendt Markedsanalyse
English Title |
Applied Market
Analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Per Bergfors - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Administrativ
kontakt: hdmm@cbs.dk |
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
31-05-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Opnå viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber,
teorier, modeller og metoder
- Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang
disse værktøjer kan anvendes i praksis
- Have viden om analytiske tilgange til at løse konkrete
markedsanalytiske problemstillinger og til at vurdere kvaliteten af
egne og andres markedsanalyser
- Forstå og reflektere over den informationsindsamling,
informationsformidling og vidensdeling, som er grundlaget for den
strategiske markedsføringsproces og forudsætningen for en effektiv
beslutningsproces i virksomhedens ledelse
- Definere, formulere og afgrænse relevante afsætningsøkonomiske
problemer og ”oversætte” disse til konkrete analyseopgaver
- Opstille konkurrerende og/eller supplerende analysedesigns samt
foretage et begrundet valg mellem disse
- Reflektere over forskellige metoders egnethed og gyldighed i
forbindelse med et konkret problem samt foretage et begrundet valg
mellem forskellige muligheder til at undersøge problemets
natur
- Udarbejde forslag til /respektivt gennemføre en markedsanalyse
af en sådan kvalitet, at analysens resultat kan bidrage med et
kvalificeret grundlag til at træffe afsætningsrelaterede
beslutninger
- Fortolke analyseresultater og kunne forholde sig kritisk til
det anvendte teoriapparat og til informationers reliabilitet og
validitet
|
Prøve/delprøver |
Anvendt
markedsanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Emnet for miniprojektet skal godkendes af
øvelseslæreren og kan skrives af studerende i fællesskab (dog maks.
3 studerende). For individuelle projekter er omfanget 7-8
normalsider, for projekter med 2 studerende er omfanget 9-12
normalsider og for projekter med 3 studerende er omfanget 12-14
normalsider.
Der ydes vejledning til projektets problemafklarende del og som
følger:
Individuelt projekt: 1,5 t.
2 studerende: 2,0 t.
3 studerende: 2,5 t.
Helhedsvurdering (karakter gives på baggrund af miniprojekt og
mundtlig fremstilling). |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
I tilfælde af omprøve afleveres et
revideret miniprojekt.
Ved en afmelding til den ordinære eksamen skal der vælges et nyt
emne til miniprojektet. Der tildeles ikke yderligere timer til
vejledning ved syge-/omprøve eller ved en
afmelding.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Udviklingen i informationsteknologien er en væsentlig
determinant for en virksomheds markedsstrategi på såvel forbruger-
som på det professionelle marked. Besiddelse af relevant og
tilstrækkelig information er blevet en vital handlingsparameter,
idet en bedre evne til at indsamle og fortolke relevante data samt
omsætte dem til effektiv fremadrettet markedsføringsstrategi
adskiller en succesrig virksomhed fra dens mindre succesrige
konkurrenter.
Det overordnede formål med kurset er derfor at sætte den
studerende i stand til at identificere den nødvendige information,
som skal danne grundlaget for virksomheders gennemførelse af
markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning. Faget
skal give den studerende en kompetence, der sætter vedkommende i
stand til selvstændigt at kunne udarbejde markedsføringsstrategier
på baggrund af markedsdata.
Faget sigter derfor på at give en brugerorienteret indføring i
indsamling, analyse og anvendelse af markedsdata.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres dels ved
dialogforelæsninger dels ved øvelsesundervisning på mindre hold.
Dialogforelæsningerne er af oversigtsmæssig karakter og relateres
til fagets pensum, mens øvelsesundervisningen baseres på besvarelse
af opgaver relateret til modul 1, modul 2 og især til modul 3.
Dette vil løbende sikre den studerende ”hands on” erfaring med brug
af teorier, begreber, statistiske teknikker samt databaser
gennemgået/inddraget i løbet af disse tre moduler på linjens 5.
semester. Den indhøstede erfaring kan bruges til - gruppevis eller
enkeltvis - at indsamle data, kvalitative og kvantitative, til brug
for udarbejdelsen af det afsluttende miniprojekt. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til lektionerne |
40 timer |
Udarbejdelse af miniprojekt |
60 timer |
Deltagelse i undervisning og øvelser |
27 timer |
Eksamensaktiviteter inkl. forberedelse til mundtlig
eksamen |
10 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland
Undervisningen ligger på mandage/torsdage kl. 17.10 -
19.45 eller lørdage kl. 8.55 - 14.15 i uge 45 - 50.
Afl. af miniprojekt i uge 50 - Mdt. eksamen i uge
1/2.
|
Foreløbig litteratur |
Meddeles ved fagets start.
|
Sidst opdateret den
31-05-2016