2016/2017 DIP-DORGV1027U Coaching – et værktøj i ledelseskassen
English Title | |
Coaching – et værktøj i ledelseskassen |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 18-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden:
* Den studerende skal have en konkret forståelse af hvad coaching er. * Den studerende skal have en forståelse for en sammenhæng mellem motivation og coaching * Den studerende skal kunne skelne mellem coaching og rådgivning. Færdigheder: * Den studerende skal være i stand til at redegøre for udvalgte teorier indenfor pensum. * Den studerende skal være i stand til at diskutere styrker og svagheder i disse teorier. * Den studerende skal kunne fremføre argumenter, der understøtter en handlingsorienteret konklusion på baggrund af udvalgte teorier. * Den studerende skal kunne perspektivere over konsekvensen ved anvendelse af anden teori på sin valgte problemstilling. Kompetencer: * Den studerende skal kunne applicere relevant teori på sin problemstilling. * Den studerende skal kunne analysere om en samtale bygger på coachende principper og i givet fald redegøre for hvilke principper er i spil. * Den studerende skal kunne udlede hvornår coachende ledelsesstil er det rette valg. * Den studerende skal kunne anvende og demonstrere helt basale begreber fra coachingens verden. |
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Coaching er et af de nyeste ledelsesværktøjer, og der bliver i
dag talt om coaching i alle mulige sammenhænge. Vi undersøger, hvad
det egentlig er for et begreb, hvor det kommer fra og hvordan det
er udbredt i dag.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Faget tilrettelægges med fokus på
deltagernes læring og forståelse, og for at få det bedste udbytte
arbejdes der på mange planer simultant.
Der dannes faste refleksionsgrupper, der vil være plenumdiskussioner, der vil være kortere forelæsninger og der vil være praktiske øvelser, både med coaching konkret, men også med henblik på gruppedynamik og personlig indsigt. Der er 4 undervisningsdage, og sideløbende forventes den studerende at etablere et ”undersøgelsesfelt” hvor der arbejdes med en logbog og en personlig refleksion over hvad coaching er og kan, og dette arbejde munder ud i en problemstilling som beskrives i synopsis til eksamen. Undervisningen understøttes af besøg fra teoretikere og praktikere med viden om coaching, af audiovisuelle indslag og af cases og personlige erfaringer |
|||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||
Se en videopræsentation af valgfaget her
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
Holdstørrelse:
|