2016/2017 DIP-DORGV1036U Projektledelse og projektorganisation
English Title | |
Project management and organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: • Den studerende skal kunne redegøre
for udvalgte teorier indenfor fagområdet.
• Den studerende skal kunne diskutere handlemuligheder på et mikroniveau (hvor individuel agens er i forgrunden) fra et projektledelses- og projektorganiseringsperspektiv Den studerende skal kunne designe og iværksætte en empirisk undersøgelse af et konkret organisatorisk problem af relevans for projektledelse og projektorganisering • Den studerende skal kunne analysere det valgte problem med hjælp af fagets teorier. • Kunne kritisk diskutere sin egen rolle i den empiriske undersøgelse og i samarbejdet med organisationen. • Den studerende skal, som del af sin empiriske undersøgelse, kunne samarbejde med organisationens medlemmer med hensigt at påvirke det studerede fænomen. • Være i stand til kritisk og refleksivt at forholde sig til teorier og modeller, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger samt til den undersøgte praksis. • Kunne formulere sig fagligt og sprogligt på en klar og konsistent måde |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning for at kunne påbegynde 3. semester, at 1. og 2. semester er bestået. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med specialiseringen De findes overalt. Og der er mange af dem. De bruges i virksomheder, offentlige institutioner og frivillige organisationer. De bruges både til udvikling og drift. De kan handle om stort set alt – lige fra markedsføring af nye produkter over arrangering af events til optimering af arbejdsprocesser. De kan være bemandet med folk fra én organisation, men de kan også være bemandet med medarbejdere fra flere organisationer. Der er stort set ikke et arbejdende menneske i Danmark, der ikke har været involveret i mindst ét af dem.
Der er selvfølgelig tale om projekter. Populært sagt er projekter en måde at skabe udvikling på. Udvikling handler her både om at nå de konkrete mål for projektet - og om at bruge projektprocessen til at lære nye måder at tænke og arbejde på. Samtidig er projektorganiseringen en meget fleksibel mekanisme, der bløder de klassiske organisationsstrukturer op og gør organisationen mere agil og fleksibel i forhold til de ændringer, der sker i det omkringliggende samfund.
Men projekter er en krævende arbejdsmåde. Der er meget, der kan gå galt. De skal besluttes, planlægges, bemandes, startes op, gennemføres, justeres undervejs, afsluttes og evaluereres. Og det er sjældent at de tilknyttede ressourcer kan dedikere 100% af deres tid til projektet. Så projektorganiseringen er mere flygtig, med flere stop-and-go’s og med større pres på relationerne end den typiske opgaveløsning, hvor én medarbejder varetager én opgave. Projekter er også ofte underlagt stramme tidsplaner og økonomi. Derfor skal projekter ledes professionelt for at give resultater. Det er det, der er udgangspunktet for HD-O specialiseringen.
God projektledelse er muligt. Det handler derfor om at udvikle ideer, holde styr på tidsplanen og økonomien samtidig med, at man får alle til at bidrage i et godt samarbejde, så projektet styrer i den rigtige retning.
Hvad er centrale temaer på specialiseringen? Projektforståelse og virksomhedsudvikling. På specialiseringen kommer du til at forstå fra både et teoretisk og praktisk perspektiv, hvad projekter overhovedet er. Du lærer om de forskellige projektformer og projektforståelser, der findes - og hvordan forskellige projektformer kan fungere i forskellige sammenhænge. Samtidig vil du forstå at selv de bedste planer har det med at blive overhalet af virkeligheden, hvilket understreger betydningen af løbende tilpasninger.
Ledelse og samarbejde. På specialiseringen fokuseres også på skabelsen af det gode samarbejde i projektprocessen, hvor meget forskellige mennesker skal ledes til at støtte hinanden i bestræbelsen på at opnå gode resultater.
Projektledelse er en form for ledelse, der medfører nogle særlige udfordringer, da usikkerhedsniveauet og forandringstempoet begge er høje. Samtidig er projektet altid noget midlertidigt, skabende og fremadrettet, der skal nå nogle konkrete mål. På specialiseringen lærer du derfor at organisere projektprocessen og lede deltagerne gennem den usikkerhed, projekter ofte byder på.
Projektsamfundet. Specialiseringen fokuserer også på sammenhængen mellem projekter og det omgivende samfund. Det handler blandt andet om at forstå, hvordan den økonomiske, politiske og kulturelle udvikling i samfundet påvirker rammen for det konkrete projekt. Eksempelvis kan den nuværende økonomiske krise kombineret med den øgede globalisering have stor betydning for, hvad en konkret virksomhed er nødt til at fokusere på - og dermed, hvad den ønsker at opnå gennem et projekt.
Projektformens udbredelse. Endelig – og helt grundlæggende – ser specialiseringen også på, hvad det overhovedet betyder, at projektformen bliver mere og mere udbredt. Hvordan påvirker det eksempelvis vores måde at se os selv på, når vi oplever, at vi hele tiden skal opnå konkrete resultater ud fra nogle projektmål?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning
Se præsentationsvideo af specialiseringen her.
HD(O) administrationen
Holdstørrelse:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Christensen, S. og Kreiner, K. (2005), Projektledelse i løst koblede systemer – ledelse og læring i en ufuldkommen verden, Jurist – og Økonomforbundets Forlag, København. Udgave 1. ( hele bogen er pensum. Købes i CBS boghandel).
Maylor, H. (2010) Project Management, Pearson Education Limited, Harlow, England. Fourth edition. (uddrag af bogen: Kapitel 3-6, 9, 12, 13. Købes i CBS boghandel).
Artikler / Kompendium:
|