English   Danish

2016/2017  DIP-DORGV1037U  Mødefacilitering som metode til organisationsudvikling

English Title
Meeting facilitation as a means of organizational development

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 25
Max. antal deltagere 50
Studienævn
Studienævnet for HD (ORG)
Kursusansvarlig
  • Søren Kreilgaard - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 18-04-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: • Den studerende skal have en forståelse for videnskabelig mødeteori samt grundlæggende konversationsanalyse
• Den studerende skal have en forståelse for samspillet mellem mødeteori og andre organisatoriske fænomener som fx ledelse, bagvedliggende dagsordener og kultur.

På baggrund af et mødeforløb i egen organisation skal den studerende være i stand til at:
• Analysere de centrale og kritiske elementer i mødeforløbet
• Redegøre for hvordan mødeforløbet kan udvikles både af ledelsen og af den studerende selv (hvis disse ikke er den samme)
• Forklare hvordan dette er værdiskabende for organisationens udvikling
• Forholde sig kritisk til teori og modeller
• Den studerende skal kunne udvælge og begrunde teori til sin problemstilling
• Den studerende skal kunne begrunde hvorfor et nyt design af mødeafholdelse er værdigivende
Prøve/delprøver
Mødefacilitering som metode til organisationsudvikling:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter, Uge 49
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Et forskningsprojekt fra Learning Lab Denmark i 2006 viser at:
”Selv i succesrige danske videnvirksomheder vurderer medarbejderne, at de spilder 21% af den tid, de går til møder”.

Faget skal derfor sætte den studerende i stand til at udvikle sin organisation fra både en teoretisk og en praktisk vinkel ved at forbedre mødeafholdelse i sin egen organisationen, så mødernes formål altid får den rette understøttelse i form af det rette mødeformat.
Kort sagt: Hvordan opnår man det med mødet som man skal?

 

Faget vil beskæftige sig med områder:

  • En introduktion til møder i et videnskabeligt perspektiv
  • Mødeforberedelse – herunder konteksten for mødet
  • Dynamikker og processer under selve mødet
  • En introduktion til Konversationsanalysens (CA) grundlæggende begreber
  • Forskellige mødeformer
  • Kritisk forholden til teorier og modeller
Undervisningsformer
Faget afholdes over fire undervisningsgange, hvor der arbejdes med pensum, forelæsninger, diskussioner og cases fra de studerendes egen praksis.

Det forventes, at den studerende undervejs systematisk får opsamlet erfaring omkring mødeafholdelse i egen organisatorisk praksis med henblik på at analysere og øve indflydelse, når det kommer til mødeafholdelse og projektskrivning..
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 30 timer
Forberedelse og eksamen 120 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningstidspunkter/ Vejledende:

  • Lørdag den 20. august 2016 kl. 8.00 til 16.00
  • Lørdag den 17. september 2016 kl. 9.00 til 16.00
  • Lørdag den 15. oktober 2016 kl. 8.00 til 16.00
  • Lørdag den 12. november 2016 kl. 9.00 til 16.00

 

Præsentationsvideo kan ses her.

 

HD(O) administrationen
Kilevej 14 A, 4. sal
2000 Frederiksberg
hdo@cbs.dk

 

Holdstørrelse:
Der er plads til max 50 på dette hold.

Foreløbig litteratur

Grundbog:

Udvalgte kapitler i:

Sidst opdateret den 18-04-2016