2016/2017
KAN-CEMFO1052U Forbrugeradfærd og Økonomisk
Psykologi
English Title |
Forbrugeradfærd og Økonomisk
Psykologi |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Marketing
Torben Hansen - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
06-07-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af faget kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante faglige problemer og
hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og
udviklet fra virksomhedens eller organisationens problemer
- Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt
og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
- Skriftlig stedprøve på CBS' computere
- Egne bøger og kompendier
- Egne noter i papirformat
- Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
- USB stik til upload af egne noter før eksamen
- Adgang til alle informationer på CBSLearn
- Fuld internetadgang
- Lommeregner efter eget valg
- Alle ordbøger
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
4-timers skriftlig stedprøve med skriftlige og tekniske
hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i
januar.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Fagets formål
Fagets formål er at give den studerende en indsigt i teorier om,
hvorledes den enkelte forbruger og grupper af forbrugere (f.eks. en
familie) efterspørger varer og tjenesteydelser, og i forlængelse
heraf sætte den studerende i stand til selv at analysere og
beskrive forbrugernes adfærd. Det er endvidere fagets mål at sætte
den studerende i stand til at kunne anvende kendskabet til
forbrugeradfærd i forhold til virksomhedens øvrige
markedsføringsaktiviteter.
Fagets indhold
Enhver beslutning vedrørende markedsføringsaktiviteter er (implicit
eller eksplicit) baseret på antagelser om, hvordan relevante
forbrugere vil reagere i en given situation. Kendskab til
forbrugernes adfærd er derfor vigtig for planlægning af
markedsføringen.
Forbrugernes adfærd omhandler køb, brug og bortskaffelse af varer
(kortvarige og langvarige goder) og tjenesteydelser. I faget
behandles forbrugernes beslutningsprocesser, former for valg mellem
forskellige alternativer, faktorer af betydning for disse valg,
informationsmodtagelse og -bearbejdning, social indflydelse m.v.
Fagets progression
Forbrugeradfærd er et kerneområde inden for afsætningsøkonomi, og
faget har derfor stor sammenhæng med de fleste af linjens andre
fag; her iblandt fagene på 1. og 2. semester især
"Markedsanalyse" og "Strategisk
markedsføringsplanlægning".
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er baseret på
forelæsninger med dialog. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
126 timer |
Undervisning |
30 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Michael R. Solomon, Gary J. Bamossy, Søren T. Askegaard &
Margaret K. Hogg. Consumer Behaviour: A European Perspective
Pearson 2013
Hertil kommer yderligere undervisningsmaterialer i form af artikler
mv.
|
Sidst opdateret den
06-07-2016