2016/2017  KAN-CJURV1153U  Videregående kontraktret og kontraktøkonomi

Type Valgfag
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
  • Henrik Lando - Juridisk Institut (JUR)
  • Patrik Lindskoug - Juridisk Institut (JUR)
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 05-12-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • redegøre for kontraktøkonomisk teori og virksomheders og personers retsstilling efter dansk ret og Draft Common Frame of Reference på grundlag af de teorier, principper og regelsæt, der indgår i pensum
  • identificere kontraktretlige og kontraktøkonomiske problemstillinger i konkrete eksempler
  • placere kontraktretlige og kontraktøkonomiske problemstillinger i en overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik, indsigt og forståelse
  • analysere kontraktretlige og kontraktøkonomiske problemstillinger
  • præsentere kontraktretlige og kontraktøkonomiske problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Faglige forudsætninger svarende til HA(jur.) og de obligatoriske fag på cand.merc.(jur.) studiet.
Videregående kontraktret og kontraktøkonomi:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Eksamen bedømmes af en juridisk og en økonomisk eksaminator

Faget er en udbygning af de kontraktretlige og kontraktøkonomiske fag på mellemuddannelsen og de obligatoriske fag på cand.merc.(jur.) studiet, navnlig faget videregående obligationsret.

Sigtet er at give de studerende et grundlag for at analysere og bearbejde problemer angående kontraktindgåelse og opfyldelse ud fra såvel en såvel kontraktøkonomisk som juridisk og samfundsmæssig synsvinkel.

Desuden er det væsentligt sigtepunkt, at de studerende gøres fortrolige med de fælleseuropæiske, kontraktretlige principper, der er under udvikling i disse år, og som foreløbig har resulteret i the Draft Common Frame of Reference.

De kontraktformer og kontraktretlige problemstillinger, der berøres i kursets juridiske del, sættes i den økonomiske del ind i en økonomisk, begrebsmæssig ramme, og analyseres inden for denne ramme.

Hovedoverskrifterne for de emner der behandles er bl.a.

- Den optimale kontrakt

- The Draft Common Frame of Reference

- Standardkontrakter. Fordele og ulemper. Fortolkning og udfyldning

- Ændrede forholds betydning

- Kontrakter om entreprise, tjenesteydelser og distribution

- Vedvarende/relationelle kontrakter

- Konventionalbod og andre aftaler om sanktioneringen af kontraktforpligtelser

- Direkte krav mod tidligere omsætningsled

Disse og andre spørgsmål diskuteres dels juridisk, dels inden for rammerne af økonomiske modeller.

Undervisningen består af forelæsninger, casediskussion og –gennemgang samt øvelsesopgaver med tilstræbt 50-50 fordeling på teoretisk gennemgang og diskussioner/​øvelser med udgangspunkt i cases/opgaver.
forelæsninger 33 timer
forberedelse 130 timer
eksamenslæsning 40 timer
eksamen 3 timer