2016/2017 KAN-CMLMV1012U Globaliseringen, det europæiske samarbejde, virksomhederne og public affairs / lobbyisme
| English Title | |
| Globalisation, European integration, business and public affairs / lobbying |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Max. antal deltagere | 30 |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Underviser: Lars Abel, sekretær: Tine Silfvander (ts.ibc@cbs.dk) | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 23-08-2016 | |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Efter gennemførsel af kursus i ”Globaliseringen, det
europæiske samarbejde, virksomhederne og public affairs /
lobbyisme” skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Bestået BA og viden om det europæiske samarbejde f.eks. som led i Europæiske Studier (cand.ling.merc.), eller som led i Statskundskab (KU) e.l. | ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Hovedparten af den virksomhedsrelevante lovgivning vedtages på EU-niveau. Samtidig indebærer globaliseringen og udviklingen af de internationale og europæiske institutioner G20, EU m.fl.), ikke mindst i forbindelse med udviklingen i den internationale handel (WTO, TTIP), den finansielle krise (IMF m.fl.) etc., at erhvervslivet nødvendigvis må have øget forståelse for de krav, udviklingen stiller til virksomhedernes strategiske planlægning. Med udgangspunkt i en business-tilgang gennemgås den aktuelle udvikling i det globale, internationale samfund og det europæiske samarbejde. Samtidig fokuseres særligt og detaljeret på, hvordan
virksomhederne kan følge med i og søge indflydelse på udviklingen,
f.eks. gennem lobbyisme (primært i Bruxelles). Lobbyisme,
Government Relations og Public Affairs drøftes ud fra en
teoretisk og praktisk tilgang, ligesom begrebet CSR – Corporate
Social Responsibility – belyses.
|
||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Faget gennemføres som forelæsninger, studenterpræsentationer, dialog og case-diskussioner. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Der fokuseres især på den helt aktuelle udvikling i det internationale samfund, EU og de europæiske lande, som konstant påvirker virksomhedernes erhvervsklima. Kildesøgningen fortsætter således for at kunne være fuldt opdateret i forhold til den dynamiske daglige udvikling i Verden. |
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||