2016/2017 KAN-CMLMV1634U Ledelses- og medarbejderkommunikation
English Title | |
Management and Employee Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 30 |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Leif Pjetursson og Inge W. Faarborg | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-08-2016 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Noget kendskab til organisation og kommunikation. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
På kurset introduceres de studerende for videnskabsteoretiske hovedparadigmer, som har stor indflydelse på moderne ledelseskommunikation og samtidig afspejler den samfundsmæssige udvikling gennem godt 100 år. Centralt står klassisk ledelse- og organisationsteori overfor konstruktionismen, herunder systemisk og narrativ teori.
De studerende arbejder med en række centrale emner inden for ledelses- og medarbejderkommunikation:
De studerende skal opnå indsigt i udviklingen af vidensamfundet og herunder de ændringer, der er sket strukturelt, økonomisk, ledelses- og styringsmæssigt i danske og multinationale virksomheder. I tilknytning hertil opnås kompetence i at analysere de kommunikationsmæssige afsmitninger, som hele udviklingen har medført, på leder-medarbejderrelationen.
De studerende skal i forløbet træne kompetencer i at identificere og analysere centrale ledelsesmæssige og kommunikative problemstillinger, som virksomheder og deres medarbejdere befinder sig i. I den forbindelse skal de studerende pege på mulige teorifragmenter, der kan bruges til at analysere de valgte problemstillinger, konkludere og afslutningvis anbefale mulige tiltag for at styrke kommunikationen i organisationen.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem læreroplæg, gruppe-
og plenumdialoger samt øvelser.
Den studerende skal være parat til på en velforberedt og engageret måde at indgå i dialogisk gruppearbejde omkring småcases fra virksomheder. Det kræver også villighed til at dele erfaringer fra eget arbejdsliv (som er eksempler på empiri). Det er et krav, at den studerende træner og lærer at forene teori og praksis. Erhvervslivet efterspørger kompetencen til at omsætte teori til praksis.Sigtet med kurset er følgelig således ikke at anvende teorierne som en færdig "opskrift", men i højere grad, hvordan man kan anvende teorier i forhold til konkret empiri og i praksis. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Litteraturliste: Heidi Hansen: Kommunikation skaber din organisation, Hans Reitzels Forlag, 2011 Carsten Hornstrup et al.: Systemisk ledelse, Dansk Psykologisk Forlag, 2005 Leif Pjetursson, Når ledelse er kommunikation, Lindhardt og Ringhof Business 2011
Desuden anvendes andre relevante tekster, som løbende lægges på
holdsiden.
|