2016/2017  KAN-CPSYO1621U  Forandringsledelse

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Marianne Stang Våland - Institut for Organisation (IOA)
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 23-01-2017
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til at:
  • Identificere relevante organisatorisk forandringsproblemstillinger i casen
  • Vælge en central forandringsproblemstilling og foretage en teoretisk baseret analyse af denne, knyttet til fagets teoretiske tilgange og de forandringsfænomener som er i fokus
  • Sammenligne og vurdere relevante teoriers forklaringskraft i relation til forandringsproblemstillingen
  • Diskutere relevante løsningsmuligheder af forandringsproblemet, bygget på de teorier og redskaber som faget tilbyder
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår og Forår
Har den studerende udarbejdet og afleveret den skriftlige besvarelse på max 5 sider til den ordinære eksamen (48-timers case-eksamen) men ikke bestået prøven, udarbejdes en ny besvarelse på baggrund af den samme case men hvor der udvikles nye spørgsmål til casen. Ligesom ved den ordinære prøve, udarbejdes den nye besvarelse indenfor rammerne af 48 timer.

Forandringsledelse:

Faget fokuserer på forandring som fænomen og hvordan organisatorisk forandring kan håndteres og analyseres. Der introduceres klassiske og nyere forandringsteorier, samt cases som tager udgangspunkt i forskellige typer af forandringsprocesser i privat og offentlig regi, fx fusioner og opkøb, downsizing, udvikling af identitet i organisationen, mv. Vi ser desuden på leder- og mellemlederrollen og lederens udfordringer i arbejdet med at initiere og implementere forandringsprocesser, og på forskellige tilgange til modstand mod forandring. Fagets mål er at øve de studerendes blik for forskellige typer af forandringer og til at anlægge en reflekterende, analytisk tilgang til organisatorisk forandring. Faget løber parallelt med og organiseres i tæt forbindelse til faget Organisationsudvikling i praksis.

Holdundervisning, gruppearbejde, diskussioner

I forbindelse med arbejdet med det integreret miniprojekt i proceskonsultation (som ligger parallelt med undervisningen) tilbydes klyngevejledning i grupper.

Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det integrerede miniprojekt.
Undervisning (kan ændres) 40 timer
Eksamensopgave 48 timer

Forandringsledelse:

• Kompendium og download (fremgår af lektionsplan på CBSlearn)
Sidst opdateret den 23-01-2017