| Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Anvende den økonomiske metode til løsning af økonomiske
problemstillin
- Analysere konkrete økonomiske problemstillinger med inddragelse
af relevante teorier og teknikker
- Identificere og afgrænse økonomiske problemstillinger, samt
relatere dem til økonomiske modeller og udregne mulige
løsninger
- Uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til
at kon kludere ud fra de udregnede resultater
- Grundlæggende kommentere og vurdere virksomheders
produktionsforhold i et økonomisk perspektiv. Herunder forstå
vigtigheden af skalaafkast og dermed potentialet for
stordriftsfordele
- Grundlæggende kommentere og vurdere omkostningsforhold på kort
og langt sigt
- Analysere og vurdere markedsformer og identificere præferencer
og markedskoncentration, og hvorledes de påvirker
markedsformerne
- Analysere og vurdere aktuelle prisafsætningsforhold og
relationen til priselasticiteter, herunder også følsomheden i
relation til andre produkter og serviceydelser
- Analysere og redegøre for virksomhedernes grundlæggende
prisdannelse og optimering på såvel kort som lang
sigt
|
| Prøve/delprøver |
|
Mikroøkonomi:
|
| Prøvens
ECTS |
7,5 |
| Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
| Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
| Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
| Varighed |
4 timer |
| Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
| Bedømmer(e) |
En eksaminator |
| Eksamensperiode |
Vinter |
| Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til CBSLearn
- Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
| Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
Hvis antallet af eksaminander til
omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som
mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven
afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være
bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.
Hvis antallet til sygeomprøve vurderes meget lavt kan
syge-/omprøven gennemføres som mundtlig stedprøve uden forberedelse
i fuldt pensum.
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
At den studerende har kendskab til og kan anvende den
grundlæggende økonomiske teori og metode, med det mål, at kunne
analysere og kvalificere rationel beslutningstagen i konkrete
beslutningssituationer under hensyntagen til begrænsninger og til
organisationens kortsigtede såvel som langsigtede målsætninger
uanset typen af virksomhed og branche.
At bibringe forståelsesmæssige forudsætninger for kvalificeret
beslutningstag
en i en virksomheds forskellige funktionelle områder herunder
salg, marketing, produktion og omkostninger.
INDHOLD:
• Produktion og omkostninger
• Efterspørgselsteori
• Konkurrenceformer
• Økonomiske modeller
|
| Undervisningsformer |
| Kurset er opbygget af 11 forelæsninger, hvor
teorien bliver præsenteret og eksemplificeret med eksempler fra
erhvervslivet. Modeller og formler vises og simple regneeksempler
gennemgås. Hver forelæsning efterfølges af 1 øvelse (10 øvelser i
alt) hvor teorien anvendes på mindre opgaver - her anvendes alle
modeller og formler så de studerende får metoderne lært. Ud over
øvelser får de studerende yderligere mulighed for komme tæt på de
mere matematiske elementer i forbindelse med arbejdsdage, hvor
større op gave løses med hjælp fra en underviser og
studenterinstruktører. |
| Feedback i undervisningen |
| Både mundtlig og skriftlig feed-back indtænkt i
undervisningsforløbet. |
| Studenterarbejdstimer |
| Undervisning |
58 timer |
| Forberedelse |
59 timer |
| Hjemmeopgaver |
20 timer |
| Eksamen inkl. eksamensforberedelse |
70 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
|
MEC
Keat, Paul et al: Managerial Economics, Economic Tools for
Today's Decision Makers, 7th / CBS Edition, Pearson, 2014.
ISBN: 978-1-78399-208-9
|