2017/2018 BA-BFILO1310U Makroøkonomi og samfundsansvar
| English Title | |
| Macro Economics and Social Responsibility |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Undervisningen varetages af Rasmus Haugaard | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 11-12-2017 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved kursets afslutning skal den studerende være i stand
til at:
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Kurset er en gennemgang af makroøkomiske grundbegreber. Der lægges vægt på, at de studerende bliver i stand til at anvende disse begreber i forståelsen afaktuelle makroøkonomiske problemstillinger såsom inflation, arbejdsløshed, handelsubalancer, gældskrise, lavvækst, bæredygtighed, etc. Kurset tager udgangspunkt i heterodoks makroøkonomi som løbende diskuteres i forhold til ortodoks makroøkonomi. De studerende øves i at diskutere forskellige økonomiske paradigmer i forhold til hinanden. I belysningen af aktuelle problemstillinger præsenteres de studerende for økonomisk data, som styrker deres evne til at forstå og analysere økonomiske fænomener vha. tal, grafer og nøgletal. |
||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen er organiseret i 11 undervisningsgange á 3 lektioner. Hver undervisningsgang vil rumme elementer af forelæsning, diskussion og mindre øvelser. Udover litteraturen i pensum inddrages der i undervisningen avisartikler og økonomisk statistik, som danner grundlag for analyse og diskussion af aktuelle makroøkonomiske problemstillinger. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| De studerende får løbende mindre øvelser og diskussionsspørgsmål, som diskuteres i plenum. Der vil også være en eller to skriftlige opgaver, som efterfølgende diskuteres i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Pensum: Rochon, Louis-Philippe og Rossi, Sergio 2016: An Introduction to Macroeconomics – A Heterodox Approach to Economic Analysis.
|
||||||||||||||||||||||