2017/2018 BA-BHAAV1008U Kvalitative metoder
English Title | |
Qualitative methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: student hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-08-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dette fag er en indføring i akademisk opgaveskrivning, kvalitative metoder og videnskabsteori henvendt primært til de studerende, der ønsker at bruge kvalitative metoder såsom interviews, observationsstudier eller dokumentanalyse i deres bachelorprojekt eller speciale.
Samtidig er viden om og anvendelse af kvalitative metoder af stor mere generel betydning for organisationer i dag. Stort set alle analyser af organisationer og deres praksisser benytter sig af kvalitative metoder som fx interview med nøglepersoner og studier af organisationens centrale dokumenter, hjemmesider mv. Hvis man vil undersøge fx strategisk adfærd, indførelsen af styringssystemer eller organisatoriske forandringsprocesser, kommer man ikke uden om anvendelsen af kvalitative metoder, som fx interview, dokumentstudier og kvalitative observationsundersøgelser. Da flere og flere grundbøger i kvalitative metoder tager konkret afsæt i business-studier, fx Justesen og Mik-Meyers bog Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier fra 2010 samt Erikssons og Kovalainens Qualitative Methods in Business Research fra 2008, vil nærværende fags litteratur både være litteratur, som eksplicit forholder sig til velkendte business-studie-problemstillinger (som de to ovenfor nævnte) og være anerkendt kvalitativ metodelitteratur, som diskuterer kvalitative metoder konkret og videnskabsteoretisk (fx Gubrium og Holstein samt Silverman m.fl.).
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekselvirkning
mellem kortere forelæsninger, plenumdiskussioner, gruppearbejde og
diverse øvelser. I formidlingen af de videnskabsteoretiske
perspektiver og de forskellige kvalitative metoder er der stort
fokus på anvendelsesorientering, og de studerende får muligheder
for at afprøve metoderne i kortere case-baserede øvelser. Herudover
får de studerende mulighed for at gå mere i dybden med ét
videnskabsteoretisk perspektiv og én eller flere af metoderne, idet
de til brug for deres synopsis-skrivning skal lave en mindre
empiri-indsamling.
Undervisningsgangene er struktureret på den måde, at de første kursusgange omhandler videnskabsteori, kvalitetskriterier og problemorientering. Hernæst introduceres de kvalitative metoder interview, fokusgruppeinterview, observation og dokumentanalyse. Den sidste undervisningsgang samles der op og den kommende eksamen diskuteres. Kurset strækker sig over 12 undervisningsgange. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Da faget er et øvelses-fag, er der indlagt feedback igennem hele kursus-forløbet. De studerende forventes at være aktivt deltagende, og underviser giver løbende feedback på øvelser både gruppevis og ved hold-fremlæggelser. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende vil blive præsenteret for en grundbog i kvalitative metoder skrevet specifikt til dette fag:
Justesen L og Mik-Meyer N (2010) Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier, Hans Reitzels Forlag
Bogen suppleres med et kompendium, hvor de studerende vil stifte bekendtskab med en række centrale tekster om den praktiske gennemførelse og videnskabsteoretiske baggrund for brug af interview, observations- og dokumentstudier. Litteraturen vil være på dansk og engelsk.
|