2017/2018 BA-BINTO1051U Virksomhedens Økonomiske Styring (3): Finansiering
English Title | |
Business Economics (3): Finance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 19-09-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
VØS (1) + (2) eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Hvor VØS(2) fokuserede på årsregnskabet har Virksomhedens Økonomiske Styring (3): Finansiering - fokus på virksomhedens balance. Virksomhedens balance og dens opdeling i aktiver og passiver giver anledning til en række styringsovervejelser. I dette fag lærer de studerende bl.a. at håndtere væsentlige investeringsovervejelser – herunder finansielle investeringer – knyttet til aktivsiden samt finansieringsovervejelser knyttet til passivsiden. Der vil i undervisningsforløbet blive lagt vægt på tillæring af beregningsmetoder herunder følsomheds- og usikkerhedsvurderinger samt på håndtering af disse. Faget er overvejende beslutningsorienteret, men den finansielle styringsdimension peger videre mod HA-IT-studiets 4. økonomistyringsfag; Virksomhedens Økonomiske Styring (4): Den Interne Økonomiske Organisering. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bygger først og fremmest på
forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne vil dække de væsentligste
emner i pensum og angive de principielle, teoretiske begreber og
emneområder, hvorimod øvelsernes formål er at opøve færdighederne i
konkret at anvende de gennemgåede og præsenterede emneområder og
således perspektivere teorien. Det forventes, at de studerende
deltager særdeles aktivt såvel ved forelæsninger som ved
casegennemgange.
LEARN vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende samt i mindre omfang som diskussionsfora. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren såvel under forelæsningerne - der foregår udtalt dialogbaseret - som under øvelsestimerne. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Hillier et. al-bogen skal købes af de studerende. |