Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Identificere, klassificere og forklare problemer relateret til
en virksomheds drift, der kan gives en præcis formulering som et
optimeringsproblem, løsbart ved de metoder, som er udviklet i
faget.
- Gennemføre løsninger af de således opstillede
optimerringsproblemer i simple situationer.
- Analysere og formidle løsning af konkrete beslutningsproblemer,
herunder:
- Lineær programmering ved simplex-metoden
- Simple udvidelser af det grundlæggende optimeringsproblem
- Identificere og løse netværksproblemer
- Løse problemer om optimale rækkefølger i simple
situationer
- Formulere og angive løsninger til kø- og lagerproblemer
- Identificere operationsanalytiske problemstillinger i generelt
formulerede problemer knyttet til virksomhedens eller
organisationens funktion
- Præsentere de opnåede løsninger af problemerne i den konkrete
sammenhæng og kritisk vurdere løsningenes
validitet.
|
Prøve/delprøver |
Operationsanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til CBSLearn
- Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Lineær Programmering (LP) og Dualitet: De grundlæggende emner
fra LP-teori gennemgås, herunder formulering af lineære modeller,
Simplex-metoden, dualitet med vægt på komplementære resters
betingelse for optimalitet og sammenhængen med ikke-lineær
programmering via Lagrange-multiplikatorer, dual Simplex,
følsomhedsanalyse og konstruktion af første mulige basisløsning.
LP-baseret heltalsprogrammering: Assignmentproblemet, det
klassiske transportproblem, og transshipmentproblemet gennemgås med
henblik på at illustrere LP's centrale betydning også i
forbindelse med problemer, hvor der er heltalskrav knyttet til de
variable.
Netværksoptimering: Mindste udspændende træ,
"Single-source", Korteste vej problemet,
Projektplanlægning (PERT, CPM) og maksimum strømning i
netværk.
Generelle teknikker: Dynamisk Programmering og
Branch-and-Bound for heltalsprogrammering.
Lagermodeller: Deterministiske og Stokastiske
modeller.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen består af forelæsninger med
øvelser |
Feedback i undervisningen |
. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse (til undervisning og eksamen) |
134 timer |
Undervisning |
68 timer |
Eksamen |
4 timer |
|
Foreløbig litteratur |
H. Keiding (2002),
Operationsanalyse, DJØFs Forlag.
|